هلیکوپتر جستجو بر فراز محل سقوط هواپیما در ارتفاعت آلپ - عکس از ژان پل پلسیر/رویترز
هلیکوپتر جستجو بر فراز محل سقوط هواپیما در ارتفاعت آلپ – عکس از ژان پل پلسیر/رویترز
تقاطع: حدود ساعت ۱۱ صبح روز سه‌شنبه (۲۴ مارچ-۴ فروردین)، یک فروند هواپیمای مسافربری ایرباس A320 شرکت هواپیمایی آلمانی “جرمن‌وینگز” که از شهر بارسلون در اسپانیا به مقصد دوسلدورف در آلمان به پرواز درآمده بود، بر فراز کوه‌های آلپ در جنوب فرانسه دچار سانحه شد و سقوط کرد که درنتیجه‌ی آن، ۱۴۴ مسافر و شش خدمه‌‌ی پرواز آن جان باختند.
بر اساس اعلام وزیر کشور فرانسه، یکی از جعبه‌های سیاه این هواپیما در محل حادثه پیدا شده و تحقیقات درباره‌ی علت سقوط آن آغاز گردیده است.
شرکت “جرمن‌وینگز” که به شرکت هواپیمایی آلمانی “لوفتانزا” وابسته است با تایید خبر کشته شدن تمامی سرنشینان “پرواز ۴U-9525″ خود، گفته که تصور می‌کند ۶۷ نفر از مسافران این پرواز، آلمانی بوده‌اند. معاون نخست‌وزیر اسپانیا نیز اعلام کرده که ۴۵ مسافر، اسامی اسپانیایی داشتند. یک نفر از مسافران نیز اهل کشور بلژیک بوده است.
مدیر اجرایی این شرکت در یک کنفرانس خبری اعلام کرده که هواپیما یک دقیقه بعد از رسیدن به ارتفاع کروز و قرار گرفتن در مسیر اصلی، سیر نزولی خود را آغاز کرد و این سیر به مدت هشت دقیقه ادامه داشت.
به گفته‌ی “توماس وینکلمَن”، هواپیما در ساعت ۱۰ و ۵۳ دقیقه‌ی صبح با کنترل‌کننده‌های ترافیک هوایی فرانسه در ارتفاع ۶ هزار پایی تماس گرفته بود و پس از آن دچار سانحه شد.
وی هم‌چنین تاکید کرده که تعمیرات همیشگی هواپیما، روز دوشنبه (۲۳ مارچ) توسط شرکت لوفتانزا انجام شده بود.
به نوشته‌ی خبرگزاری “رویترز”، ۱۶ دانش‌آموز و ۲ معلم یک مدرسه در شهر هالتِرن در شمال‌غربی آلمان نیز از جمله جان‌باختگان این سانحه‌ی هوایی هستند.
“بروس رابین” کارشناس فرانسوی که با هلیکوپتر از صحنه‌ی حادثه بازدید کرده، به این خبرگزاری گفته که «هواپیما به معنای واقعی کلمه منهدم شده و حتی یک قطعه‌ی سالم از بال یا بدنه‌ی آن وجود ندارد».
پلیس فرانسه نیز با اشاره به دشواری دسترسی به محل حادثه، بارش برف و وقوع طوفان، اعلام کرده که بازیابی اجساد مسافران، چند روز به طول خواهد انجامید.
خطوط هوایی جرمن‌وینگز، یک شرکت ارائه‌دهنده‌ی پروازهای ارزان‌قیمت است که از زمان تاسیس در سال ۲۰۰۲ میلادی، سابقه‌ی هیچ سانحه‌ی مرگ‌باری را نداشته است. با این وجود، در حالی که عمر متوسط هواپیماهای مورد استفاده‌ی این شرکت، ۹ سال است، هواپیمای ایرباس سقوط‌کرده از سال ۱۹۹۱ یعنی ۲۴ سال قبل، وارد خطوط هوایی شده بود. هرچند که ایرباس A320 یکی از موفق‌ترین و امن‌ترین هواپیماهای تجاری جهان به شمار می‌رود.
از سوی دیگر، سقوط این هواپیما، نخستین سانحه‌ی هوایی مرگ‌بار در خاک فرانسه بعد از فاجعه‌ی سقوط هواپیمای کنکورد در جولای سال ۲۰۰۰ در نزدیکی پاریس است که به کشته شدن ۱۱۳ نفر انجامید.
گفتنی است به دنبال وقوع این سانحه‌، وزیران خارجه و حمل و نقل آلمان به محل سقوط هواپیما در ارتفاعات شهر “آلپ-دو-اوت-پرووانس” سفر کرده‌اند و قرار است آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز روز چهارشنبه به همین منطقه‌ سفر کند تا از نزدیک در جریان عملیات جستجو و انتقال اجساد قرار بگیرد.