mccain-graham
تقاطع: “جان مک‌کین” و “لیندزی گرام”، دو سناتور جمهوری‌خواه ایالت‌های آریزونا و کارولینای جنوبی، با انتشاربیانیه‌ای، به گزارش‌های منتشر‌شده مبنی بر نگارش نامه‌ای محرمانه از سوی رییس‌جمهوری امریکا به رهبر جمهوری اسلامی، واکنش نشان دادند و چنین نامه‌ای را “شرم‌آور” خواندند.
این بیانیه که شام‌گاه پنج‌شنبه (۶ نوامبر-۱۵ آبان) منتشر شده، این‌گونه آغاز می‌شود: «درحالی‌که درخواست‌های عاجزانه‌ی مخالفان میانه‌رو سوری برای دریافت کمک‌های بیشتر، گوش شنوایی در کاخ سفید پیدا نمی‌کند، شرم‌آور است که پرزیدنت اوباما ظاهرا از آیت‌الله خامنه‌ای، مصرانه خواسته تا به جنگ علیه داعش بپیوندد.»
این دو سناتور جمهوری‌خواه سپس با اشاره به اقدامات منطقه‌ای جمهوری اسلامی می‌نویسند: «این همان رژیمی است که با پیش بردن یک دستور کار فرقه‌ای خشونت‌آمیز در سراسر خاورمیانه، موجب ظهور داعش شد. همان رژیمی که از شبه‌نظامیان و سیاست‌مداران افراطی شیعه درعراق حمایت می‌کند. هرچه در توان دارد برای کمک به ماشین کشتار بشار اسد در سوریه خرج می‌کند. هم‌زمان تروریست‌های حماس را در غزه با موشک‌های پیشرفته مسلح می‌کند؛ و اعزام هزاران پیکارجوی حزب‌الله را از لبنان تا سوریه سازمان‌دهی می‌نماید.»
“مک‌کین” و “گرام”، در ادامه از دولت اوباما می‌خواهند تا «بفهمد که رژیم ایران بیش‌تر از آن‌که به دنبال هم‌کاری با امریکا باشد، به دنبال ضعیف کردن این کشور و بیرون کردن آن از خاورمیانه است».
آن‌ها می‌نویسند: «تا زمانی که ما این واقعیت را تشخیص ندهیم و یک استراتژی منطقه‌ای برای مقابله با نفوذ بدخیم رژیم ایران، تدوین و فرمول‌بندی نکنیم، هدف واهی تجدید روابط با رهبری فعلی ایران را در پیش خواهیم گرفت و هم‌چنان به آسیب رساندن به منافع امنیت ملی امریکا و نیز روابط با نزدیک‌ترین متحدان و شرکای منطقه‌ای‌مان ادامه خواهیم داد.»
این دو مخالف سرسخت سیاست‌های خارجی باراک اوباما به ویژه در سوریه، نتیجه‌ی این معامله‌ی به گفته‌ی آن‌ها “بدبنیان‌نهاده‌شده” با جمهوری اسلامی را، «نابود کردن آخرین و بهترین بخت سوری‌ها برای آزاد شدن از رژیم بی‌رحم اسد» دانسته‌اند.
Obama-Khamenei
این بیانیه‌‌ی شدیداللحن، تنها ساعاتی پس از انتشار گزارشی در وبسایت روزنامه امریکایی “وال‌استریت‌ژورنال” در روز پنج شنبه (۱۵آبان) صورت می‌گیرد.
این روزنامه‌، به نقل از یک “منبع آگاه” گزارش داد که باراک اوباما در میانه‌های ماه گذشته میلادی (اواخر مهرماه)، برای چهارمین بار از زمان به قدرت رسیدن در سال ۲۰۰۹، نامه‌ی مخفیانه‌ای را خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نوشته و در آن برای شخص اول حکومت ایران توضیح داده که دو کشور در مبارزه با گروه “حکومت اسلامی” (داعش) در عراق و سوریه، “منافع مشترکی” دارند.
او همچنین در این نامه تاکید کرده که هرگونه همکاری مشترک علیه “داعش” تا حد زیادی، مشروط به این است که جمهوری اسلامی تا زمان تعیین‌شده در روز ۲۴ نوامبر (۳ آذر)، با قدرت‌های جهانی بر سر برنامه هسته‌ای‌اش به توافق جامع برسد.
بر اساس این گزارش، آقای اوباما متحدان منطقه‌ای خود در خاورمیانه همچون اسراییل، عربستان سعودی و امارات را از ارسال این نامه به علی خامنه‌ای مطلع نکرده بود.
در نخستین‌ واکنش‌ها به انتشار این گزارش، جان بینر، رییس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان امریکا، ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی‌اش نسبت به رهبران ایران گفت که «ایالات متحده نیازی به حضور جمهوری اسلامی در کمپین مبارزه علیه گروه داعش ندارد».
وی در عین حال، نسبت به مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی ابراز امیدواری کرد اما گفت که حتی درباره ثمربخش بودن این مذاکرات نیز “تردیدهایی” وجود دارد.
از سوی دیگر، آویگدور لیبرمن، “وزیر امور خارجه اسراییل”، در جریان یک نشست مشترک خبری با فدریکا موگرینی، “مسوول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا” در تل‌آویو، مربوط کردن پرونده هسته‌ای ایران با حضور این کشور در ائتلافی بین‌المللی از “میانه‌روهای جهان” علیه “داعش” را یک “اشتباه” و “غیرقابل قبول” توصیف کرد و افزود که تل‌آویو با این اقدام “مخالف” است.
این در حالی است که جاش ارنست، “سخن‌گوی کاخ سفید”، در یک نشست خبری با تاکید بر این‌که «در موقعیتی نیست که بتواند درباره نامه‌نگاری‌های رییس جمهوری امریکا با رهبران جهان صحبت کند»، گفت که سیاست دولت متبوعش درباره جمهوری اسلامی «تغییری نکرده است» و ایالات متحده در مبارزه علیه گروه داعش، “هیچ همکاری نظامی” با جمهوری اسلامی نخواهد داشت.
آقای ارنست با بیان این‌که واشنگتن «اطلاعاتش درباره گروه داعش را با مقامات تهران به اشتراک نخواهد گذاشت»، خاطرنشان کرد که در این باره تنها گفتگوهایی در حاشیه مذاکرات هسته‌ای با مقامات ایرانی انجام شده که «این گفتگوها به منافع حکومت تهران مربوط بوده است».
جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز با تاکید بر اینکه «همکاری احتمالی دو کشور علیه داعش تاثیری بر مذاکرات هسته‌ای نخواهد داشت»، افزود که ایالات متحده به این همکاری احتمالی، به عنوان “راهی برای ایجاد ارتباط” میان تهران و واشینگتن نگاه نمی‌کند.
گفتنی است، رییس جمهوری ایالات متحده در حالی احتمالا چهارمین نامه خود را برای رهبر جمهوری اسلامی ارسال کرده است که علی خامنه‌ای در یکی از آخرین موارد اظهار بی‌اعتمادی شدید خود نسبت به دولت امریکا، روز ۲۴ شهریورماه گذشته و در هنگام مرخص شدن از بیمارستان بعد از انجام عمل جراحی پروستات، به خبرنگار تلویزیون دولتی ایران گفت که سفیر امریکا در عراق خواستار برگزاری “جلسه‌ای برای مذاکره و هماهنگی” میان دو کشور در اقدام علیه داعش شده اما وی با برگزاری این جلسه مخالفت کرده است.