Iran-Cigarette-Import-Statistic
تقاطع: با وجود اخذ عوارض ۴۰ درصدی از واردات سیگار در سال جاری، واردات این کالا طی هفت ماه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، بیش از ۲۵ درصد رشد داشته است.
روزنامه “شرق” چاپ تهران روز پنج‌شنبه (۶ آذر-۲۷ نوامبر) با استناد به آمارهای رسمی، از واردات ۷۵۲۹ تن سیگار به ارزش ۵۸ میلیون و۶۲۱ هزار دلار به کشور در هفت ماه نخست امسال خبر داد و نوشت که این رقم نسبت به همین مدت در سال قبل، “۲۵ درصد از نظر وزنی” و “۱۷ درصد به لحاظ ارزش” رشد نشان می‌دهد.
بر اساس این گزارش، رشد چشم‌گیر واردات سیگار در سال جاری در حالی اتفاق افتاده که دولت در اسفندماه گذشته با تصویب عوارض “۴۰ درصدی” تلاش کرده بود تا واردات و مصرف سیگار در کشور را کاهش دهد.
به نوشته “شرق”، این آمار البته تنها به «نیمی از سیگار مصرفی در کشور که از مبادی رسمی وارد می‌شود»، مربوط است چرا که سیگارهای قاچاق با قیمت‌های کمتر، هم‌اکنون تقریبا ۴۰ درصد از بازار را به خود اختصاص داده‌اند.
این گزارش از “کشورهای عربی” به‌ویژه “عراق” و “امارات” به عنوان مبداء قاچاق “سیگارهای جعلی و بی‌کیفیت” به ایران نام برده می‌نویسد که «بازار سیگارهای قاچاق به دلیل داشتن قیمت مناسب هم‌چنان داغ است».
گزارش “شرق” با اشاره به کاهش ۸۸ درصدی واردات سیگار در سال ۱۳۸۹ نسبت به سال ۱۳۸۵، اضافه کرده که در همان زمان نیز کارشناسان معتقد بودند «نیاز بازار نه تنها کم نشده بلکه هم‌چنان رو به افزایش بوده و در این میان، تنها واردات سیگار قاچاق به کشور افزایش یافته است».
از سرگیری واردات سیگار از سال ۱۳۹۰ مهر تاییدی بر درستی این نظر کارشناسان بود به طوری‌که سال گذشته مجموع واردات سیگار حاوی توتون و سیگار برگ به کشور به عدد ۱۱هزار و ۱۲۶ تن به ارزش ۹۸ میلیون و ۴۳۹ هزار دلار رسید که این رقم نسبت به سال ۱۳۸۹ از لحاظ وزنی ۱۸۳ درصد و از لحاظ ارزش نیز ۷۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
به نوشته “شرق” در حال حاضر مصرف سالانه سیگار در کشور در حدود ۶۵ میلیارد نخ برآورد می‌شود که از این رقم، ۲۵ میلیارد نخ توسط تولید داخل و تولید مشترک، حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد نخ از طریق واردات رسمی و حدود ۱۵ تا ۲۵ میلیارد نخ نیز از طریق قاچاق به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.
این گزارش با در نظر گرفتن ۲۰۰۰ تومان به عنوان میانگین بهای هر پاکت سیگار، می‌افزاید که با احتساب مصرف ۶۰ میلیارد نخ سیگار در سال، «ایرانی‌ها سالانه شش هزار میلیارد تومان و روزانه ۱۶ میلیارد تومان را صرف خرید سیگار و دود می‌کنند».
آمار منتشرشده از رقم بالای قاچاق سیگار به کشور در حالی است که در یکی از آخرین موارد کشف سیگارهای قاچاق، محمدقاسم طرهانی، “فرمانده انتظامی شهرستان تاکستان” در استان قزوین روز ۲۸ آبان ماه در گفتگو با خبرگزاری “ایسنا” از کشف ۱۵۰ هزار نخ سیگار قاچاق در این شهرستان خبر داد.
سرهنگ عباسی، “فرمانده مرزبانی آذربایجان غربی” نیز روز ۲۳ مهرماه از کشف ۷۰۰ هزار پاکت سیگار در شش ماه نخست امسال در این استان خبر داد و گفت که این رقم نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲۰ درص