ZARIF-India-FM
تقاطع: “رییس هیات مدیره صنایع نساجی” در ایران می‌گوید که دولت هند به جای بدهی‌های نفتی خود به ایران، «مقادیر زیادی نخ و پارچه را روانه ایران کرده» که در این میان، تنها یک شرکت وابسته به یک “نهاد نظامی”، ۵۰ هزار تن پارچه وارد کشور کرده است.
محمد مروج حسینی، در گفتگو با خبرگزاری “ایلنا” رکود بازار نساجی در کشور را ناشی از «پایین آمدن قدرت خرید مردم» و «سرازیر شدن کالاهای وارداتی» دانست و گفت بر خلاف انتظار، در نیمه‌ی دوم سال و هم‌زمان با شروع فصل مدارس نیز بازار کالاهای نساجی رونق نگرفت.
آقای مروج حسینی در توضیح تاثیر تورم بر رکود بازار نساجی گفت: «به دلیل گران شدن کالا‌ها مردم نگرانند که مشکلات مالی‌شان رفع نشود لذا ترجیح می‌دهند پس‌انداز‌های‌شان را خرج نکنند.»
وی با بیان این‌که «در حال حاضر برخی نهادهای دولتی و نظامی اقدام به واردات نخ و پارچه به جای بدهی نفتی هندوستان به ایران می‌کنند»، اضافه کرد که «در حال حاضر ۲۲۰ هزار تن پارچه به اندازه ۸ ماه مصرف کل کشور و ۲۵ هزار تن نخ وارد شده است».
او با تاکید بر این‌که «نخ و پارچه واردشده کیفیت پایینی» دارد تصریح کرد که به جز ۵۰ هزار تن پارچه‌ی وارد‌شده توسط “شرکت وابسته به نهاد نظامی”، «۸۰ هزار تن به صورت رسمی از مناطق آزاد و ۹۰ هزار تن باقی‌مانده از طریق قاچاق بوده است».
واردات نخ و پارچه از هند در ازای نفت صادرشده به این کشور در حالی است که این کشور بعد از امارات و چین به عنوان سومین مبدا اصلی واردات کالا به ایران محسوب می‌شود.
ایران و هند در سال ۲۰۱۲ و پس از تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه واردات نفت و نیز سیستم بانکی ایران، توافقی را با یکدیگر امضا کردند که بر اساس آن، هند متعهد شد ۴۵ درصد از هزینه نفت وارداتی از ایران را به روپیه پرداخت و ۵۵ درصد باقی را از طریق تبادل کالا جبران کند.
این قرارداد که در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد بسته شده بود، چندان خوشایند دولت جدید در ایران نبود به طوری‌که درشهریورماه سال گذشته و پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، وزارت نفت جمهوری اسلامی تلاش کرد تا با ارایه‌ی پیشنهادهای نفتی وسوسه‌انگیز، هند را مجاب کند تا تمام پول نفت ایران را به صورت روپیه پرداخت کند.
در همین ارتباط، روزنامه هندی «بیزنس استاندارد»، ۱۹ شهریورماه سال گذشته (۱۰ سپتامبر ۲۰۱۳) به نقل از “منابع آگاه” هندی گزارش داد که جمهوری اسلامی در مقابل دریافت «تمام» پول نفت صادرشده به هند در وجه «روپیه»، از این کشور خواسته است که طی سه ماه، قرارداد «مشارکت در تولید» برای توسعه میدان «فرزاد-بی» را امضا نماید.
پیشنهادی که از سوی دولت هند پذیرفته نشد تا این کشور به فروش کالاهای بی‌کیفیت خود به ایران ادامه دهد.
بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی گمرک ایران، میزان واردات ایران در شش ماه نخست امسال، با رشد وزنی ۱۴/۵۷ درصدی نسبت به دوره‌ی مشابه سال قبل به ۱۸۲۹ هزار تن، و ارزش دلاری آن با رشد ۲/۷۵ درصدی به ۲۰۱۱ میلیون دلار رسیده است.
برنج، کنجاله سویا، الکترودهای زغالی برای کوره‌ها، چای، مکمل‌های دارویی، جو، گوشت گاو، محصولات آهنی و فولادی، کاغذ، الیاف، نخ و محصولات مرتبط با نساجی و دانه کنجد، عمده‌ترین محصولات وارداتی ایران از هند به شمار می‌روند.