سیلاس ربانی - بهنام ایرانی - متیاس حق‌نژاد
سیلاس ربانی – بهنام ایرانی – متیاس حق‌نژاد
تقاطع: آن‌گونه که منابع نزدیک به مسیحیان ایران گزارش می‌دهند، سه کشیش زندانی در ایران در مجموع به ۱۸ سال حبس و تبعید به زندان‌های زابل و بندرعباس محکوم شده‌اند.
بر اساس حکم قاضی آصف الحسینی، رییس شعبه ۱ دادگاه انقلاب کرج، سه کشیش زندانی عضو “کلیسای ایران” به نام‌های بهنام ایرانی، رضا ربانی، و عبدالرضا علی حق‌نژاد، با استناد به “بند ۴۹۸ قانون مجازات اسلامی”، هر یک به شش سال حبس محکوم شده‌اند.
کشیش بهنام ایرانی که دوران محکومیت شش ساله مربوط به دو پرونده‌ی پیشین خود را در زندان کرج می‌گذراند، حکم جدید خود را باید در زندان زابل در استان سیستان و بلوچستان سپری کند.
رضا ربانی و عبدالرضا علی حق‌نژاد نیز در این حکم به تبعید در زندان بندرعباس در استان هرمزگان محکوم شده‌اند.
این سه نوکیش مسیحی پیش از این با اتهام سنگین “محاربه” و “فساد فی‌الارض” که می‌توانست به صدور حکم اعدام منجر شود، روبه‌رو شده بودند که این اتهام از سوی دادگاه پذیرفته نشد.
رضا ربانی معروف به “سیلاس”، صبح روز ۱۵ اردیبهشت ماه گذشته در پی هجوم ۳ نفر از ماموران وزارت اطلاعات به منزل شخصی‌اش در کرج، بازداشت شد. وی پیش از آن نیز بارها مورد بازجویی و تهدید قرار گرفته بود که از جمله در یکی از این موارد، بازجویی با نام مستعار “خلج”، او را تهدید کرده بود که “دود” اقداماتش به “چشم” همسر و فرزندش خواهد رفت و ممکن است برای آنها “اتفاقات پیش‌بینی‌نشده‌ای” رخ دهد.
عبدالرضا علی حق‌نژاد معروف به متیاس نیز روز ۱۴ تیرماه همراه با دو نوکیش مسیحی دیگر عضو “کلیسای ایران” به نام‌های محمد روغن‌گیر و سروش سرایی در منزل شخصی‌اش در بندرانزلی بازداشت شد.
بهنام ایرانی نیز در فروردین سال ۱۳۹۰ بازداشت و به یک سال زندان محکوم شد و هم‌زمان ۵ سال حبس تعلیقی وی مربوط به بازداشتش در سال ۱۳۸۵ نیز به حبس تعزیری تبدیل شد و به اجرا درآمد.
“کلیسای ایران” شامل گروهی از مسیحیان غیرتثلیثی است که خود را پیرو “ادوارد برانهایم” واعظ آمریکایی معروف قرن بیستم می‌دانند و معتقدند او به نوعی، آخرین فرستاده خدا بر روی زمین است. این گروه که ارتباط خود را با بدنه کلیسای مسیحی ایران قطع کرده‌اند، بیشتر در شهرهای تهران، کرج، رشت و شیراز فعالیت می‌کنند.
بر اساس آخرین گزارش احمد شهید، گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، تا مردادماه امسال، دست‌کم ۴٩ مسیحی پروتستان در ایران در بازداشت به سر می‌بردند. در نیمه‌ی شهریورماه نیز منابع حقوق بشری ازبازداشت پنج نوکیش مسیحی به نام‌های حمیدرضا برهانی و همسرش زینب اکبری، ملوک روحانی، سپیده مرشدی و محمد تسلیمی در شهر اصفهان توسط نیروهای امنیتی خبر دادند.