عضو شورای شهر تهران: هر هفته یک ایرباس با ۳۵۰ مسافر در ایران سقوط میکند
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان, ۱۳۹۳
تقاطع: یک عضو “شورای شهر تهران” میگوید تلفات هفتگی سوانح رانندگی در ایران با سقوط یک هواپیمای ایرباس با ۳۵۰ مسافر برابری میکند. همزمان، “وزیر راه و شهرسازی” جمهوری اسلامی، از “جوانان” به عنوان تقریبا نیمی از قربانیان حوادث رانندگی یاد کرده است.
به گزارش وبسایت “شهرخبر” -که اخبار مرتبط با پایتخت ایران را پوشش میدهد- رحمتالله حافظی، “رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران” روز یکشنبه (۲۵ آبان-۱۶ نوامبر) با بیان اینکه ایران در مقام نخست تلفات ترافیکی در دنیا قرار دارد، گفت که متوسط مرگ و میر در حوادث رانندگی در دنیا ۱۵ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است در حالی که در سال ۱۳۹۰، نزدیک به دو برابر این رقم در ایران به ثبت رسیده است.
وی افزود که ایران با ۷۵ میلیون نفر جمعیت برابر با ۱/۱ درصد جمعیت دنیا، «۱/۴۵ درصد سوانح رانندگی و تلفات جادهای را به خود اختصاص داده» آن هم در حالی که تلفات جادهای در آلمان با وجود جمعیت و تعداد خودروی مشابه، ۳۸۳۰ نفر است.
آقای حافظی با اشاره به رتبه ۱۸۹ ایران در میان ۱۹۰ کشور از لحاظ ایمنی در تصادفات رانندگی در سال ۱۳۹۱ خاطرنشان کرد که در ۷۰ تا ۸۰ درصد این تصادفات، “خطای انسانی” عامل اصلی سوانح بوده است.
او در عین حال از کاهش حدودا ۱۰۰۰ نفری جانباختگان حوادث ترافیکی در هشت ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد و تصریح کرد که این تعداد از ۱۴ هزار و ۱۲۵ نفر در سال گذشته به ۱۳ هزار و ۱۴۰ نفر در سال جاری رسیده است.
به گفتهی این عضو “شورای شهر تهران”، موتور سیکلت با ۴۴۱۶ نفر (۲۴/۸درصد)، پراید با ۲۴۵۴ نفر (۱۳/۶ درصد) و پژو با ۱۸۳۲ نفر (۱۰/۱ درصد) مرگبارترین وسایل نقلیهی ایران در سال ۱۳۹۲ به شمار میرفتند.
رحمتالله حافظی در توصیف آمار تلفات رانندگی در کشور گفت: «هر هفته در ایران یک ایرباس سقوط میکند.»
در همین روز، محمد بخارایی، “رئیس هیأت مدیره جمعیت حمایت از قربانیان راههای کشور”در همایش یادبود قربانیان حوادث رانندگی اعلام کرد که «تعداد کشتههای رانندگی در ایران ۵۰ درصد بیشتر از میانگین جهانی است».
عباس آخوندی، وزیر راه نیز در این همایش گفت که ۴۳ درصد افرادی که سال گذشته در جریان تصادف رانندگی جان خود را از دست دادند، “جوانان ۲۱ تا ۴۰ ساله” و به طور میانگین، هفت نفر از هر ۹ کشته نیز مرد بودند که به گفتهی او “نانآور خانواده” به شمار میرفتند.
گفتنی است شهرام جباریزادگان، معاون آموزش “سازمان حمل و نقل و ترافیک” شهرداری تهران نیز روز ۲ خردادماه گذشته در گفتگو با خبرگزاری “مهر”، شمار تلفات موتورسواران در تهران در هر سال را “معادل ظرفیت مسافران یک هواپیمای بویینگ ۷۲۷” توصیف کرده و گفته بود که به طور متوسط «در هر ۴۸ ساعت یک موتورسوار در تهران کشته میشود».
“مرکز پژوهشهای مجلس” هم، روز ۲۳ مهرماه سال گذشته با انتشار گزارشی اعلام کرده بود که هزینههای اقتصادی و اجتماعی تصادفات رانندگی حدود ۸ درصد تولید ناخالص داخلی است.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar