Iran-Deal-John-Kerry
تقاطع:‌ مذاکرات هسته‌ای میان جمهوری اسلامی و شش قدرت جهانی تا اول ماه جولای سال ۲۰۱۵ (۱۰ تیر ۱۳۹۴) تمدید شد.
ساعتی قبل (عصر دوشنبه ۲۴ نوامبر-۳ آذر) و در آخرین روز از مهلت از پیش تعیین‌شده برای رسیدن به توافق جامع بر سر برنامه‌ی هسته‌ای ایران، فلیپ هاموند، وزیر امورخارجه بریتانیا، در جمع خبرنگاران حاضر شد و اعلام کرد که دو طرف تصمیم گرفتند تا اول ماه مارس (۱۰ اسفند) بر سر یک متن کلی به توافق برسند و پس از آنچهار ماه دیگر فرصت خواهند داشت تا این متن را به جزییات دقیق‌تری که در عمل قرار است اتفاق بیفتد، تبدیل کنند.
به نوشته‌ی خبرگزاری اسوشیتدپرس، قرار است در هفت ماه آینده، هر ماه ۷۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های مسدودشده‌ی ایران که اکنون مقدار آن به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسد، آزاد شود.
در حال حاضر جان کری، وزیر امور خارجه امریکا، در یک نشست خبری در حال خواندن بیانیه‌ی کشورش درباره‌ی نتیجه‌ی مذاکرات فشرده‌ی اخیر در وین در روز پایانی آن است.
او با تایید تمدید مذاکرات برای رسیدن به توافق سیاسی در چهارماه و توافق نهایی در هفت ماه آینده، تاکید کرده که در این مدت، محدودیت‌ها و تعهدات در نظر گرفته‌شده در “توافق ژنو” برای دولت ایران، پابرجا خواهد بود.
آقای کری که نیم ساعت بعد از آخرین دیدار با جواد ظریف به جمع خبرنگاران آمده، هم‌چنین از پیشرفت‌های قابل توجه و واقعی در مذاکرات روزهای گذشته خبر داد و در عین حال گفت که اختلافات قابل توجه نیز هم‌چنان حل‌نشده باقی مانده‌اند.
وی با بیان این‌که رسیدن به توافق نیاز به زمان بیشتری دارد افزود: «ما به دنبال هر توافقی نیستیم بلکه به دنبال توافق درست هستیم.»
تمدید مذاکرات میان دو طرف بر سر پرونده‌ی هسته‌ای ایران در حالی صورت می‌گیرد که از آغاز سال آینده‌ی میلادی، جمهوری‌خواهان امریکا که مخالف هرگونه نرمش در قبال جمهوری اسلامی هستند، اکثریت کرسی‌های سنای این کشور را نیز هم‌چون “مجلس نمایندگان” در اختیار خواهند گرفت.
در همین ارتباط، هفته‌ی گذشته، ۴۳ سناتور جمهوری‌خواه در نامه‌ای سرگشاده به باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا، نسبت به تلاش وی برای دور زدن کنگره در لغو تحریم‌های یک‌جانبه‌ی این کشور علیه حکومت ایران «احساس خطر» کردند و تهدید نمودند که هرگونه توافق ضعیفی را در کنگره‌ی آینده‌ی این کشور لغو خواهند کرد.