söndag 23 november 2014

هشدار غربی‌ها به مذاکره‌کنندگان ایرانی: عواقب عدم دستیابی به توافق، «ویرانه اقتصادی» خواهد بود

هشدار غربی‌ها به مذاکره‌کنندگان ایرانی: عواقب عدم دستیابی به توافق، «ویرانه اقتصادی» خواهد بود

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر, ۱۳۹۳
Zarif-Kerry-Vienna
تقاطع: خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه (۱۷ جولای-۲۶ تیر) در گزارشی از وین نوشت که مذاکره‌کنندگان اروپایی و آمریکایی در پشت درهای بسته تلاش کرده‌اند تا با استفاده از آمار و ارقام، طرف ایرانی را از عواقب اقتصادی عدم دستیابی به یک توافق هسته‌ای بترسانند.
بر اساس این گزارش، مقامات غربی از جمله به همتایان ایرانیشان هشدار داده‌اند که این خطر وجود دارد که درد و رنج اقتصادی بیشتری نسبت به شش ماه گذشته در انتظار ایران باشد.
رویترز در عین حال از قول دیپلمات‌ها نوشته که شش قدرت جهانی هم‌زمان با تاکتیک تهدید، پیشنهاد برداشتن سریع تحریم‌ها در صورت پذیرفتن درخواست‌های آن‌ها از سوی جمهوری اسلامی را ارائه کرده‌اند.
روش ترکیبی چماق-هویچ تا این لحظه به نتیجه منجر نشده آن‌گونه که از شواهد برمی‌آید تا پایان مهلت از قبل تعیین‌شده‌ی ۲۰ جولای (۲۹ تیر) نیز به نتیجه‌ای نخواهد رسید. دو طرف در حال حاضر در حال مذاکره بر سر چگونگی تمدید گفتگو‌ها هستند.
در همین ارتباط، یک مقام ارشد وزارت خزانه‌داری امریکا به رویترز گفته که درنتیجه‌ی تحریم‌ها، «اقتصاد ایران ۲۵ درصد کوچک‌تر از حالتی شده که در آن تحریم‌های نفتی و مالی وجود نمی‌داشتند».
یک مقام ارشد دولت امریکا نیز در گفتگو با این خبرگزاری با تاکید بر این‌که «مردم ایران باید از هزینه‌های اقتصادی وسیع برنامه هسته‌ای رژیم آگاه شوند» گفته است: «محاسبات ریاضی در خصوص درآمدهای از دست رفته‌ی ناشی از تحریم‌ها و نیز هزینه‌های فوق‌العاده‌ی خود این برنامه واضح و آشکار است. دادن این همه هزینه‌ برای داشتن یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی قابل فهم نیست.»
یک دیپلمات اروپایی حاضر در مذاکرات هم در تایید این موضوع به رویترز گفته: «ما تلاش کرده‌ایم به ایران بفهمانیم که آن‌ها بدون دستیابی به توافق با یک ویرانه‌ی اقتصادی روبه‌رو خواهند شد. حالا توپ در زمین آن‌ها است.»
در این میان یک مقام ایرانی با اذعان به این‌که غربی‌ها در چند مورد هزینه‌های اقتصادی نرسیدن به توافق را به هیات ایرانی گوش‌زد کرده‌اند، به رویترز گفت که مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی وارد جزییات این موضوع نشده‌اند.
گفتنی است بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی وزارت خزانه‌داری امریکا، درآمد نفتی ایران از ۱۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ به ۳۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ کاهش یافت. رسیدن تولید ناخالص داخلی به ۵ درصد، تورم به ۴۵ درصد، و بیکاری به رقم تخمینی ۲۰ درصد در پایان سال ۲۰۱۳ از دیگر آثار تحریم‌های شدید بین‌المللی بر اقتصاد ایران بود.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar