Ghoncheh-Ghavami-2
تقاطع: غنچه قوامی، پس از تحمل ۱۴۵ روز زندان، بعدازظهر روز یکشنبه (۲ آذر-۲۳ آبان) با وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان قرچک ورامین آزاد شد.
سوسن مشتاقیان، “مادر غنچه”، با اعلام این خبر به “ایسنا” گفت: «ما صبح امروز نزد قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب رفتیم تا برای دخترمان مرخصی استعلاجی بگیریم که قاضی به ما گفت با آزادی دخترم به قید وثیقه صد میلیون تومانی موافقت کرده است و دیگر نیازی به مرخصی پزشکی نیست.»
آزادی خانم قوامی در شب تولد بیست‌وشش سالگی‌اش و یک روز پس از ابلاغ رای یک سال حبس و دو سال ممنوعیت خروج از کشور به وی صورت گرفته است.
پیش‌تر در روز شنبه (۱ آذر-۲۲ نوامبر)، مادر این شهروند ایرانی-بریتانیایی زندانی، در صفحه‌ی فیسبوکش نوشته بود که او در ارتباط با تجمع در برابر استادیوم والیبال و داشتن تصاویری از مزار ندا آقاسلطان و یک زندانی آزاد‌شده از زندان، به یک سال حبس و دو سال ممنوعیت خروج از کشور، محکوم شده است.
صدور حکم یک سال حبس برای این فعال اجتماعی، در حالی است که یک ماه قبل‌تر در روز یکم آبان‌ماه، محمود علی‌زاده طباطبایی که در آن زمان وکالت وی را بر عهده داشت از صدور حکم مشابهی برای موکلش از سوی شعبه یکم دادگاه انقلاب اسلامی تهران خبر داده بود. هرچندکه او یک روز بعدتر به خبرگزاری “ایسنا” گفت که با وجود این‌که حکم این پرونده به رویت او رسیده بود، اما قاضی دادگاه، آن را بار دیگر به دادستانی فرستاده تا تکمیل شود.
آقای علی‌زاده طباطبایی، اخیرا به دلیل انجام مصاحبه‌ای درباره‌ی پرونده غنچه قوامی که مورد اعتراض خانواده‌ی وی واقع شد، از سمتش استعفا داد.
این فعال حقوق زنان، روز نهم تیرماه امسال، به دنبال فعالیت‌هایش در جهت رفع ممنوعیت ورود زنان به استادیوم والیبال، توسط نهادهای امنیتی بازداشت شد و نزدیک به ۱۳۰ روز را در سلول‌های انفرادی بند دو-الف زندان اوین سپری کرد.
ادامه‌ی بازداشت این دانش‌آموخته‌ی حقوق دانشگاه “سواز” لندن که با واکنش‌های گسترده‌ی بین‌المللی همراه بوده، در کنار ممنوعیت ورود زنان به استادیوم‌های والیبال، به تازگی به محرومیت ایران از میزبانی رقابت‌های بین‌المللی این رشته منجر شده است.
گفتنی است پس از بازگشت پرونده‌ی خانم قوامی به دادستانی تهران، تلاش‌ دوباره‌ای از سوی اطلاعات سپاه برای وارد کردن اتهام “ارتباط با بیگانگان” به وی انجام گرفت که بازپرس پرونده، به دلیل نبودن شواهد، این اتهام را یک بار دیگر رد کرد.