17-Countries-with-Most-Valuable-Energy-Reserves
تقاطع: وب‌سایت “بیزنس اینسایدر” که اخبار مربوط به حوزه‌ی اقتصاد و تکنولوژی را پوشش می‌دهد، در گزارشی، ۱۷ کشوری را که بر روی باارزش‌ترین منابع انرژی‌ فسیلی قرارگرفته‌اند، برشمرده است که در میان آن‌ها ایران بعد از روسیه در رتبه‌ی دوم جای گرفته است.
رتبه‌بندی این گزارش با استفاده از داده‌های آماری سال ۲۰۱۳ شرکت “بریتیش پترولیوم” از انرژی جهان صورت گرفته و کشورها ابتدا بر اساس میزان ذخایر سه سوخت فسیلی کلیدی نفت، گاز طبیعی و زغال‌سنگ مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند و سپس، ارزش مجموع این ذخایر بر پایه‌ی قیمت جهانی کنونی‌شان محاسبه شده است.
به نوشته‌ی این گزارش، قیمت نفت، بر اساس قیمت نفت خام برنت در بازارهای بلومبرگ، قیمت گاز طبیعی، بر پایه‌ی میانگین قیمت‌های بریتیش پترولیوم در سال ۲۰۱۳ در بازارهای ژاپن، ایالات متحده امریکا و آلمان، و قیمت زغال‌سنگ بر پایه‌ی قیمت معاملاتی سال ۲۰۱۳ بانک جهانی برای زغال‌سنگ استرالیا که معمولا به عنوان معیار بازارهای جهانی استفاده می‌شود، محاسبه شده است.
در صدر این فهرست، کشور روسیه قرار دارد که با ۸۷ میلیارد بشکه ذخایر نفت (رتبه هشتم)، ۱۱۶۳ تریلیون فوت مکعب ذخایر گاز طبیعی (رتبه دوم)، و ۱۵۷ میلیون تن ذخایر زغال‌سنگ (رتبه‌ دوم)، ارزش منابع انرژی آن، ۴۰/۷ تریلیون دلار برآورد شده است.
بعد از روسیه، ایران قرار گرفته که ذخایر نفت آن، ۱۵۷ میلیارد بشکه (رتبه چهارم) و ذخایر گاز طبیعی آن ۱۱۸۷/۳ تریلیون فوت مکعب (رتبه اول) است و بدون داشتن ذخایر زغال‌سنگ، ارزش مجموع منابع انرژی آن ۳۵/۳ تریلیون دلار محاسبه می‌شود.
ونزوئلا، عربستان سعودی، ایالات متحده امریکا، کانادا، عراق، قطر، امارات متحده عربی، چین، کویت، ترکمنستان، استرالیا، نیجریه، قزاقستان، هند، لیبی و الجزایر، رتبه‌های سوم تا هفدهم این فهرست را در اختیار دارند.
بدون تردید، در دوره‌ای که اقتصادهای در حال توسعه هم‌چون چین و هند بزرگ‌تر می‌شوند و دخایر سوخت فسیلی جهان رفته‌رفته کوچک می‌شود، کنترل بیشتر بر منابع انرژی جهان، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ حتی اگر سیاست‌مداران دوست داشته باشند که درباره‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر صحبت کنند.