Satellite-Jamming-Senders-Iran
تقاطع: دو هفته بعد از سخنان وزیر بهداشت جمهوری اسلامی مبنی بر مطابق “استاندارد” بودن پارازیت‌های ماهواره‌ای در ایران، یک مقام مسوول در “سازمان حفاظت محیط زیست” با تاکید بر “سرطان‌زا” بودن «امواج و پارازیت‌ها» از تشکیل “کمیته‌ای ویژه” و “پیگیری‌های قانونی” این سازمان در این خصوص خبر داد.
سعید متصدی، “معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست” روز دوشنبه (۵ اسفند-۲۴ فبریه) در گفتگو با خبرگزاری “ایرنا” با بیان این‌که سازمان متبعوش «به دنبال مشخص شدن منابع و شدت انتشار تشعشات و پارازیت‌ها است»، مساله مهم در تاثیرگذاری این تشعشات را “میزان فاصله از مبدا تا گیرنده” دانست و گفت: «وقتی پارازیت‌ها در فضا پخش می‌شوند سرطان ایجاد می‌کنند اما اینکه به چه میزان سرطان‌زایی دارند و چگونه و از کجا در فضا پخش می‌شوند، مسائلی است که باید جدی گرفته شود.»
وی با اشاره به این‌که “سازمان حفاظت محیط زیست”، «مباحث قانونی آیین‌نامه ماده ۲۷ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا را که به آلودگی صوتی و امواج مربوط است، در دستور کار قرار داده» خاطرنشان کرد که این سازمان در صدد است تا با به کارگیری “راهکارهای قانونی” و استفاده از “تحقیقات داخلی و خارجی” این “مشکل عمومی” را برطرف سازد.
آقای متصدی همچنین از تشکیل کمیته‌ای موسوم به “بررسی پازاریت‌ها” در سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد و گفت که نمایندگانی «از تمام دستگاه‌هایی که به نوعی با موضوع پارازیت در ارتباط هستند»، در این کمیته حضور دارند.
اظهارات این مقام دولتی مبنی بر سرطان‌زا بودن پارازیت‌ها در حالی است که روز ۲۰ بهمن‌ماه، حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت با استناد به “بررسی‌های صورت‌گرفته” توسط کمیته‌ی مشترک این وزارت‌خانه و وزارت ارتباطات گفت که «هیچ جای نگرانی از بابت تاثیر پارازیت‌ها بر سلامت مردم نیست» چرا که «سطح پارازیت‌ها عمدتا در حد استانداردهای بین‌المللی است».
آقای هاشمی با تاکید بر این‌که «پارازیت در همه جای دنیا وجود دارد»، افزود: «موبایل، ماهواره، سیم‌های برق و صدا‌ها پارازیت‌ دارند که می‌توان گفت به طور کلی بخشی از تکنولوژی می‌تواند مضر باشد و باید تاثیر پارازیت‌ها را نیز به عنوان بخشی از تکنولوژی بررسی کرد.»
پیش از این، در دهم بهمن ماه، معصومه ابتکار، رییس “سازمان حفاظت محیط زیست” در جریان یک گفتگوی فیسبوکی، سرطان‌زا بودن پارازیت‌ها را تلویحا تایید کرده و گفته بود که آن دسته از امواج پارازیتی که برای اختلال در شبکه‌های تلویزیونی و رادیوهای ماهواره‌ای پخش می‌شود، «اگر خلاف استاندارد‌ها باشد، می‌تواند خطرناک باشد».
خانم ابتکار با ابراز نگرانی از “فقدان نظارت دولت بر فرستنده‌های امواج پارازیت” خاطرنشان کرده بود که درباره پارازیت‌ها «مسوولیت اصلی» بر عهده وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات رادیویی است.
این در حالی است که یک روز پیش‌تر رییس “مرکز تحقیقات سرطان” در دانشگاه علوم پزشکی “شهید بهشتی” گفته بود که «موج‌های مغناطیسی» هم‌چون «پارازیت‌های ماهواره‌ای» سرطان‌زا نیستند اما دکل‌های فشار قوی و از جمله دکل‌های تلفن «می‌توانند آسیب‌زا باشند».
گفتنی است بر اساس گزارش‌ها، پارازیت‌های ماهواره‌ای که با هدف ایجاد اختلال در دسترسی میلیون‌ها نفر از مردم ایران به شبکه‌های ماهواره‌ای از سوی حکومت ایران ارسال می‌شود، از زمان انتخابات اخیر ریاست جمهوری اسلامی شدت بیشتری یافته است.
این درحالی است که جمهوری اسلامی به تازگی موفق شده تا در قبال تعهد به “سازمان ارتباطات ماهواره‌ای بین‌المللی” برای توقف ارسال پارازیت‌ها، تحریم‌های وزارت خارجه آمریکا علیه “سازمان صداوسیما” را به حالت تعلیق درآورده از این طریق، مجوز بازگشت شبکه‌های رادیو و تلویزیونی خود برای پخش بر روی ماهواره‌های بین‌المللی را کسب کند.