یکشنبه ۱۷-۰۶-۱۳۹۸
کمیساریالی عالی امور پناهندگان سازمان ملل می‌گوید در ماه اوت هشت هزار و ۱۰۳ پناهجو از ترکیه و با عبور از دریای اژه وارد یکی از جزایر یونان شده‌اند.
«محبت نیوز»- پس از مدتی که ورود پناهجویان به جزایر یونان کاهش یافته بود این روند دوباره رو به افزایش است. روزنامه آلمانی “هندلز بلات” می‌گوید هر روز صدها پناهجو از ترکیه و با قایق خود را از مسیر دریای اژه به یکی از جزایر یونان می‌رسانند.
به گزارش دویچه وله، مارتینا فیتس، جانشین سخنگوی دولت آلمان روز گذشته (جمعه ششم سپتامبر/ ۱۵ شهریور) به خبرنگاران گفت: «ما این تحولات را با نگرانی دنبال می‌کنیم.»
به گزارش خبرگزاری آلمان، او در عین حال تاکید کرد که هنوز تعداد پناهجویانی که وارد یونان می‌شوند از حدی که ترکیه و اتحادیه اروپا ماه مارس ۲۰۱۶ بر سر آن توافق کردند کمتر است.
بر پایه این توافق‌نامه اتحادیه اروپا مجاز است تمام مهاجران غیرقانونی به یونان را که با تقاضای پناهندگی آنها موافقت نمی‌شود به ترکیه باز گرداند.
اغلب این مهاجران جنگ‌زدگان و آوارگان سوری هستند، اما در میان آنها ایرانی، افغان و شهروندان شماری از کشورهای آسیایی و آفریقایی نیز به چشم می‌خورند.
اتحادیه اروپا در توافق با آنکارا متعهد شده به ازای هر شهروند سوریه که از یونان به ترکیه بازگردانده می‌شود به یک پناهجوی سوری ساکن ترکیه اجازه ورود به یکی از کشورهای اروپایی داده شود.
در هفته‌های گذشته تعداد پناهجویانی که از ترکیه خود را به یکی از جزایر یونان در دریای اژه رسانده‌اند، به نسبت ماه‌های گذشته به شدت افزایش یافته است.
کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل می‌گوید در ماه اوت هشت هزار و ۱۰۳ از ترکیه و با عبور از دریای اژه وارد یکی از جزایر یونان شده‌اند.
این تعداد بیش از دو و نیم برابر پناهجویانی است که در ماه مشابه سال گذشته وارد این جزایر شده‌اند. در ماه اوت ۲۰۱۸ حدود سه هزار و ۲۰۰ نفر خود را از طریق دریای اژه به یکی از جزایر یونان رسانده بودند. خبرگزاری آلمان تعداد خارجیانی که با ورود به این جزایر متقاضی پناهندگی در اروپا شده‌اند را ۲۴ هزار نفر اعلام کرده است.