سه شنبه ۱۹-۰۶-۱۳۹۸
ایران در گزارش‌هایی که نهادهای «مدافع آزادی رسانه‌» در جهان طی سال‌های اخیر منتشر کرده‌اند از جمله معدود کشورهایی است که بدترین کارنامه را در این زمینه دارد.
«محبت نیوز»- بنابر گزارش کمتیه حفاظت از روزنامه نگاران (CPJ) که روز سه شنبه ۱۹ شهریور منتشر شده است، «اریتره» در آفریقا بیشترین سانسور حکومتی را دارد. کره شمالی و ترکمنستان نیز در رده‌های دوم و سوم قرار دارند.
اما ایران در این فهرست بعد از عربستان، چین و ویتنام در رده هفتم ۱۰ کشوری است که بیشترین سانسور حکومتی را دارند.
هچنین گینه استوایی، بلاروس و کوبا نیز در ردهای بعدی این فهرست هستند.
براساس این گزارش روزنامه نگاری مستقل در این کشورها محدود و یا کاملن ممنوع می باشد.
این کمیته افزود: براساس ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقو بشر، هر کس حق آزادی عقیده و آزادی بیان آن را دارد؛ این حق در برگیرنده‌ی این آزادی است که فرد بدون مزاحمت و مانع نظرات خود را دنبال کند و با بهره‌گیری از هر وسیله‌ای و بدون محدودیت‌های مرزی به جست و جو، دستیابی و پخش اطلاعات و اندیشه‌های خود بپردازد.
در این گزارش آمده که این ۱۰ کشور با ممنوع یا محدود کردن شدید رسانه های مستقل و تهدید روزنامه نگاران و زندانی کردن آنها و نظارت دیجیتالی، جسمی و همچنین سایر روش های نظارتی، معیارهای بین المللی را نقض می کنند.
این گزارش همچنین شامل توضیحاتی کامل در مورد روش های سرکوب آزادی رسانه ها در این ۱۰ کشور می باشد.
کمیته حفاظت از روزنامه نگاران که یک سازمان مستقل و غیر انتفاعی است در سال ۱۹۸۱ در نیویورک آمریکا تأسیس شده است، در این گزارش نوشت که این حکومت‌ها «استانداردهای بین‌المللی آزادی بیان را زیرپا گذاشته و با ارعاب خبرنگاران با استفاده از حبس، رسانه‌ها را به سخنگوی حکومت تبدیل و خبرنگاران مستقل را به تبعید وادار می‌کنند.»
همچنین در این گزارش درباره سانسور در ایران آمده است که «حکومت ایران خبرنگاران را بازداشت و وب‌سایت‌های خبری را مسدود می‌کند.حکومت جمهوری اسلامی با آزار و اذیت و زیرنظر قرار دادن خبرنگاران، خانواده و اقوام آنان، فضای ترس را بر جامعه حاکم کرده است.»