شنبه ۳۰-۰۶-۱۳۹۸
“یوناتن بت‌کلیا” نماینده مسیحیان آشوری در مجلس شورای اسلامی و دخترش
در ماه‌های اخیر فرار مسئولان فاسد نظام از کشور افزایش پیدا کرده، به ویژه پس از آنکه قوه قضاییه مقابله با مفاسد اقتصادی را آغاز کرد و تعدادی زیادی از مدیران بازداشت شده‌اند و دیگران نیز احساس خطر کرده‌اند.
«محبت نیوز»- گروهی از نماینده‌های مجلس در ایران طرح دو فوریتی ارائه دادند که بر اساس آن فرزندان و خانواده مدیران و مسئولان نظام که از خارج از کشور ساکن هستند باید ظرف سه ماه پس از تصویب طرح به ایران بازگردند.
یکی از نماینده‌ها که این طرح را پیگیری می‌کند “سید حسین نقوی‌حسینی” عضو کمیسیون امنیت ملی است که می‌گوید به طور قطعی در مجلس احکام قوی به طرح بازگشت خانواده مسئولان اضافه می‌شود تا در صورتی که فرزندان و خانواده مسئولان به کشور بازنگشتند آن فرد باید از سمت خود استعفا دهد و اگر این کار را نکند دستگاه‌ها موظف به عزل آنها شوند.
او توضیح داده حرف ما این نیست که خانواده و فرزندان مسئولان به خارج از کشور نروند بلکه می‌گوییم که در صورت زندگی و تحصیل خانواده‌هایشان در خارج از کشور، آنها دیگر نمی‌توانند مسئولیتی در نظام جمهوری اسلامی داشته باشند.
به نظر می‎رسد این طرح بیشتر جنبه امنیتی و روانی دارد. نقوی حسینی، ۱۲ مرداد، در مصاحبه با روزنامه «رسالت» با موضوع نفوذ دوتابعیتی ‎ها در بدنه نظام گفته بود خانواده و فرزندان اغلب دوتابعیتی‎ها خارج از کشور زندگی می‌کنند به همین جهت تا مشکلی پیش بیاید به راحتی و سریع می‌توانند ایران را ترک کنند! این نماینده توضیح نداده بود که منظورش از «مشکل» چیست و چه مسائلی پشت این طرح وجود دارد.
فرزندان شمار زیادی از مقامات جمهوری اسلامی خارج نشین هستند که تخمین زده می‎شود تعداد آنها حدود چهار هزار نفر باشد.
طناز دختر حسن روحانی (اتریش)، مریم دختر حسین فریدون برادر و مشاور حسن روحانی (انگلیس)، مهدی ظریف پسر محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی (آمریکا)، آزاده دختر غلامعلی حدادعادل (انگلیس)، سجاد پسر غلامعلی خوشرو سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد (انگلیس)، عیسی پسر معصومه ابتکار معاون روحانی (آمریکا)، دو فرزند و داماد بیژن زنگنه وزیر نفت، دختر یوناتن بت‌کلیا (استرالیا)، از مشهورترین خارج نشین‎های وابسته به مسئولان نظام هستند.
۱۵ شهریور عبدالله گنجی مدیرمسئول این روزنامه جوان نزدیک به سپاه در سرمقاله این روزنامه به «موج سوم» مهاجرت‌‌‎ها از ایران به خارج از کشور اشاره کرد و گفته مفسدینی هستند از مدیران و مسئولان فاسد نظام که عمومن در حال فرارند و حکومت نیز نمی‌‌تواند جلوی آن را بگیرد و با آنها برخورد کند!
گنجی نوشته بود «پلشتی‌های اقتصادی آنان، هراس از عقوبت و اعدام و زندان را به مثابه کابوس در نظرشان نمایان می‌کند و رهایی از وضع موجود را در جلای وطن جست‌وجو می‌کنند و در غرب نیز زندگی مخفیانه‌ای دارند. حکومت از سوی افکار عمومی به دلیل بی‌عرضگی برای پیشگیری از فرار این‌ها به شدت زیر سؤال است و ظن همدستی و زمینه‌سازی فرار در بخش‌هایی از حاکمیت به باور مردم تبدیل شده است.»
در ادامه این مقاله آمده بود «حکومت نه می‌تواند ضعف خود را در کنترل آنها بازگو کند و نه می‌تواند منفذ‌های فراری‌ساز را شناسایی و علنن برخورد کند.»
وضعیت نظام بحرانی است طبیعی است عده‌ای که احساس خطر کنند هرچه ظرفیت و امکان دارند جارو کنند با خود ببرند. در این بین آنهایی که فرزندان یا خانواده‎شان در خارج از کشور سکونت دارد راحت‌تر می‌توانند در مواقع ضروری از کشور خارج شوند. به خصوص در ماه‌های اخیر که قوه قضاییه جمهوری اسلامی مقابله با مفاسد اقتصادی را آغاز کرده است و تعدادی زیادی از مدیران بازداشت شده‌اند و دیگران احساس خطر کرده‌اند. از جمله کسانی که در هفته‌های اخیر متواری شد سالار آقاخانی که متهم اصلی پرونده فساد در بانک مرکزی است که از ایران گریخت.
یکی از کسانی که فرزندش خارج از ایران است “یوناتن بت‌کلیا” نماینده مسیحیان‌ آشوری مجلس است. این که فرزند او خارج از کشور زندگی می‌کند به نوبه خود مسئله مهمی نیست اما تبعیض آنجاست که او و فرزندان دیگر مقامات جمهوری اسلامی خارج از کشور در رفاه و آزادی هستند اما سیاست‌هایی که پدران و مادران آنها به عنوان مسئولان اجرایی و تصمیم‌سازان پیاده می‌کنند نتیجه‌ای جز بی‌عدالتی و تحریم و فقر در پی نداشته است. آنها از یک سو شعار می‌دهند که ایران برج بلند دموکراسی است و از سوی دیگر فرزندانشان حتا حاضر نیستند برای کار و درمان و زندگی به ایران بازگردند.