شنبه ۲۳-۰۶-۱۳۹۸
رهبران چین در حال پیاده سازی یک کمپین در کلیساها با کمک آیین کنفوسیوس برای «تغییر مسیحیت» به یک بازوی دولتی در این کشور هستند.
«محبت نیوز»- به تازگی در استان هنان در چین، برخی کشیشان روشهایی برای مطالعه کتاب مقدس ارائه کرده اند با عنوان “مقالات هم تراز کتاب مقدس” که در آن آموزه های کنفوسیوس درباره بحث در مورد الزامات و سلسله مراتب اجتماعی و تشابهات آن با تعالیم کتاب مقدس ارائه  شده است.
کُنفوسیوس مشهورترین فیلسوف، نظریه‌پرداز سیاسی و معلم چینی است که در چین باستان زندگی می‌کرد. وی در ۵۵۱ پیش از میلاد در ایالت کوچک لو که امروزه بخشی از استان جدید شاندونگ است متولد شد و در ۴۷۹ پیش از میلاد در گذشت.
به گزارش بیتر وینتر (Bitter Winter)  یک کشیش طرد شده از کلیسای “سه وجهی میهنی”، گفته : ” حزب کمونیست چین میخواهد با استفاده از این ابزار ایمان مسیحی ما را تغییر دهد. از آنجا که در چین خواندن کتاب مقدس هم تراز با خواندن مقالات کنفوسیوس محسوب می شود، آیا این به معنای آن نیست که خواندن مقالات و اعتقاد به کنفوسیوس کافی می باشد؟ آیا این به معنای  فرسایش تدریجی مسیحیت در چین نیست؟
در چین اگر کلیسایی جزء زیر مجموعه کلیساهای “سه وجهی میهنی” (TPSM) نباشد غیر قانونی تلقی می شود. رهبران این کلیساها در ماه مارس سال جاری قول دادند که مسیحیت را “چینی” تر کنند و آن را از تاثیرات غربی که به باور آنان در خدمت قدرت های خارجی هستند جدا سازند. در حقیقت آنان کمپین “sinicization” را به عنوان بخشی از تلاش های کلیساهای زیر نظر دولت  برای آمیختن سوسیالیسم و ناسیونالیسم چینی با ایمان مسیحی معرفی می کنند.
رئیس جمهور چین “شی جینپینگ” نخستین بار در سال ۲۰۱۶ این کمپین را برای ” هدایت فعالانه سازگاری مذاهب با جامعه سوسیالیست” اعلام کرد . حرکتی که موجب شد ۴۰۰ کشیش مخالف آن،  با امضا نامه ای سرگشاده در سال ۲۰۱۸ مخالف خود را اعلام کنند.
در طول سالیان گذشته چین همواره با آزادی‌های مذهبی مبارزه کرده است اما طی سالهای اخیر سرکوب مذهبی و بخصوص فشار بر مسیحیان دراین کشور به بدترین وضعیت پس از وعده مائو، اولین رییس جمهوری خلق چین مبنی بر ریشه کن کردن آن رسیده است. چین صدها کلیسای غیر رسمی در این کشور را تعطیل کرده و کشیشان را به زندان انداخته است و سرکوب‌ها و کنترل‌ها را افزایش داده و اکنون در اقدامی متفاوت در تلاش است مسیحیت را با چاشنی چینی و تعالیم کنفسیوسی بجای مسیحیت راستین به مردم این کشور عرضه نماید.
در حقیقت دولت چین کمپینی را علیه مسیحیت رهبری می‌کند و می‌خواهد مسیحیت را به شکل یک مذهب داخلی و تحت کنترل شدید تبدیل کند.