onsdag 2 augusti 2017

سال گذشته درآمد مستقیم حکومت عربستان از حجاج حدود ۱۲ میلیارد دلار بود

سال گذشته درآمد مستقیم حکومت عربستان از حجاج حدود ۱۲ میلیارد دلار بود

پارسال در مجموع هشت میلیون و ۳۰۰ هزار نفر، شامل حدود ۱.۹ میلیون نفر برای تمتع و بیش از شش میلیون نفر برای عمره به عربستان رفتند.
به گزارش «محبت نیوز» جمعیت عربستان سعودی تنها حدود دو درصد جمعیت جهان اسلام است، اما بیش از یک سوم زائران در ده سال اخیر، ساکن خود این کشور بوده‌اند. این آمار البته با درنظر گرفتن نزدیکی، تکلیف مذهبی و ارزان‌تر تمام شدن حج توجیه می‌شود.
به گفته بی بی سی، دلارهایی که زائران در عربستان خرج می‌کنند، وارد اقتصاد عربستان می‌شود. همه آن تبدیل به درآمد نمی‌شود اما به رشد اقتصاد کمک می‌کند.
اتاق بازرگانی مکه برآورد کرده است که هر زائر خارجی حج تمتع، حدود چهار هزار و ۶۰۰ دلار هزینه می‌کند. این رقم برای زائران داخلی کمتر از هزار و ۵۰۰ دلار برآورد شده است.
در مورد ایران، متوسط هزینه کاروان‌ها برای یک نفر حدود سه هزار دلار است که با توجه به مخارج معمول سفر برای یک زائر شامل خوراک اضافه و خرید سوغات و رفت و آمد، رقم اعلام شده از طرف مقام‌های عربستان برآوردی نزدیک به واقعیت به نظر می‌رسد. از طرفی، هزینه کاروان‌های زیارتی در کشورهای مسلمان دیگر مثل پاکستان و بنگلادش هم کم و بیش به این رقم نزدیک است.
یک زائر ایرانی که نخواست نامش آورده شود به بی‌بی‌سی فارسی گفت که برآوردش از هزینه حج امسال، دست کم ۸ هزار دلار است. البته بخشی از این هزینه‌ها شخصی است.
پارسال درآمد مستقیم حکومت عربستان از زائران حدود ۱۲ میلیارد دلار بود. در مجموع هشت میلیون و ۳۳۰ هزار زائر، حدود ۲۳ میلیارد دلار خرج کردند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar