lördag 5 augusti 2017

خرید و فروش انواع گوشت‌های حرام و مکروه و شکار آنها در ایران رواج پیدا کرده است

خرید و فروش انواع گوشت‌های حرام و مکروه و شکار آنها در ایران رواج پیدا کرده است

استقبال از گوشت انواع آبزیان مثل خرچنگ و مار و قورباغه و حشراتی مثل جیرجیرک و جوندگان مثل خوک و گراز در ایران زیاد شده است و دولت هم در بخشی از درآمد آن شریک شده است.
به گزارش «محبت نیوز» برای اولین بار در دنیا «اطلس فقهی پرندگان جهان» بر اساس حلال و حرام بودن گوشت آنها در ایران و در شهر قم رونمایی شد.
این کتاب حاوی مشخصات ۱۲۰۰ پرنده جهان است که در جلد نخست آن اسامی ۴۰۰ پرنده ذکر شده و مسائل مربوط به حلال و حرام گوشت بودن آنها بررسی شده است. این اطلس با همکاری رئیس هیئت‌امنای موسسه فقهی و موضوع‌شناسی و مشارکت اداره‌کل محیط زیست استان قم تدوین و گردآوری‌ شده است.
ذائقه‌ی عمومی مردم ایران مانند هر نقطه‏‌ی دیگر دنیا خصوصیات مخصوص به خود را دارد، اما همواره ارتباط تنگاتنگی بین نهادهای فقهی و دینی و صنایع غذایی و خوراکی برقرار بوده تا گوشت‌های به اصطلاح حرام وارد چرخه‎ی غذایی شهروندان نشود، اما در این میان اتفاقات نادری صورت می‌گیرد که یا با حاشیه‌های زیاد همراه است و یا در آن تضادهای اجتماعی، فرهنگی و دینی بروز می‌کند.
به تازگی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان اعلام کرده که در دستورالعمل جدید صدور پروانه شکار گراز (خوک وحشی) برای اتباع خارجی از سال ۹۶ بلامانع اعلام شد.
در واقع با این امتیاز اتباع خارجی که با موسسات برگزار کننده تورهای شکار به ایران سفر می‌کنند می‌توانند اقدام به شکار گراز کنند.
البته گره شرعی این مشکل با پول باز شده است، چون به گفته این مقام مسوول در استان گیلان موسسه متقاضی قبل از دریافت پروانه شکار موظف است ۴۰ میلیون تومان به حساب اداره کل امور مالی سازمان محیط زیست واریز کند و اعلام شده است بابت هر روز همراهی محیط بان با این تیم شکار نیز مبلغ ۳۰ دلار به عنوان محیط بان راهنما از موسسه توریستی دریافت می‎شود.
این در حالیست که پیش از این در ایران نیروی انتظامی با شکارچیان و فروشنگان گوشت گراز به خصوص در شهرهای شمالی برخورد می‌کرد و حتی تعدادی هم به اتهام «فروش گوش حرام» بازداشت و زندانی شده بودند.
یکی دیگر از مسائلی که در هفته‌های اخیر در ایران خبرساز شد مصرف “جیرجیرک” به عنوان یک محصول خوراکی بود. طبق شرع اسلام خوردن حشرات حرام است، اما گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد که گروهی از مردم سیرجان در استان کرمان با شروع فصل بهار جیرجیرک می‌خورند. قیمت هر کیلو جیرجیرک در این منطقه پنج هزار تومان است.
این خبر بازتاب زیادی در رسانه‌ها داشت، تا آنجا که امام جمعه سیرجان به طور رسمی اعلام کرد خوردن جیرجیرک و خرید و فروش آن حرام است و پلیس نیز در این رابطه با فروشندگان برخورد کرد.
با این حال بعضی از رسانه‌ها در ایران نوشتند که «به دلیل فواید دارویی زیاد جیرجیرک مردم محلی و عشایری در این فصل به فروش جیرجیرک می‌پردازند و خریداران خوبی هم دارند چرا که این حشرات گران‌بها با طبیعت گرمی که دارند در درمان بسیاری از درد‌ها از جمله نفخ و گرفتگی و درد دست و پا و کمر موثر هستند».
یکی دیگر از گوشت‌های حرام در ایران گوشت خوک است که معدودی از سوپرمارکت‌ها به خصوص آنهایی که در مناطق ارمنی نشین کشور قرار دارند اقدام به فروش آن می‌کنند. کالباس خوک وعده غذایی پرطرفداری است و در بعضی مناطق تا کیلویی ۷۰ هزار تومان بفروش می‎رسد.

فروش گوشت مار و بعضی آبزیان از جمله خرچنگ، صدف، هشت‌پا، کوسه ماهی، لابستر، قورباغه نیز در ایران رواج یافته است.
بعضی انواع گوشت‌ها هم که باب دندان کلاهبرداران است، از جمله فروش گوشت خر و اسب که بارها گزارش شده در رستوران‌ها از آن برای غذای مشتریان استفاده شده و باعث تعطیلی آن مجموعه گردیده است.
بازار غیرقانونی انواع گوشت‌های حرام یا مکروه در ایران رونق زیادی دارد و سودجویان که با ذائقه مشتریان خاص خود آشنا هستند به دورز از چشم مزاحمان آن را بفروش می‎رسانند.
این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar