onsdag 30 augusti 2017

قره کلیسا’ در ردیف نخست بازدید گردشگران آذربایجان غربی

‘قره کلیسا’ در ردیف نخست بازدید گردشگران آذربایجان غربی

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی به بازدید ۴۶۰ هزار گردشگر از جاذبه تاریخی این استان در سال جاری اشاره کرد و گفت: پایگاه های جهانی قره کلیسا و تخت سلیمان در ردیف نخست بازدید گردشگران این استان قرار داشته است.
به گزارش «محبت نیوز» قره کلیسا یا کلیسای تاتائوس که به عنوان نهمین اثر کشور در ردیف آثار جهانی، در سازمان علمی، فرهنگی، آموزشی ملل متحد (یونسکو) ثبت شده، یکی از زیباترین آثار تاریخی موجود در استان آذربایجان غربی است که نظر هر گردشگری را با معماری خاص و کم نظیرش به خود جلب می‌کند.
جلیل جباری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه تعداد گردشگران در سالجاری نسبت به مدت مشابه ۱۵ درصد افزایش نشان می دهد افزود: از این تعداد ۱۶۰ هزار نفر از آثار و بناهای تاریخی ، موزه های مردم شناسی و باستان شناسی بازدید کرده اند.
مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی اظهار کرد: بازدید بیش از یک میلیون گردشگر از بناهای تاریخی و جاذبه های طبیعی استان در سال جاری قابل پیش بینی است.
آذربایجان غربی بیش از یکهزار و ۵۰۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست ملی کشور دارد که از این تعداد ۲ اثر تاریخی در فهرست آثار جهانی ثبت شده است.
در زبان ارمنی به این کلیسا، سورپ تادئوسی وانک به لاتین Surb Tadeosi vank به معنای کلیسای مقدس تاتائوس یا کلیسای تادئوس مقدس گفته می شود.
به سبب ویژگی های منحصر به فرد این کلیسا، نام آن از تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۳۴ به شماره ۴۰۵ در آثار ملی ایران قرار دارد. به دلیل حفظ قدیمی‌ترین و برجسته‌ترین نمادهای معماری ارامنه جهان، در تاریخ ۱۷ تیرماه ۱۳۸۷ برابر با ۷ ژوئیه سال ۲۰۰۸، مجموعه قره کلیسا، شامل ۳ کلیسای اصلی با نام‌های قره کلیسا یا سنت تادئوس، سنت استپانوس و دزور دزور به‌عنوان نهمین اثر تاریخی ایران در سی و دومین کمیته میراث جهانی یونسکو در کبک کانادا ثبت جهانی شد.
این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar