lördag 12 augusti 2017

استقبال ‘دیدبان آزادی‌های مذهبی’ از آزادی نوکیش مسیحی مریم نقاش زرگران

استقبال ‘دیدبان آزادی‌های مذهبی’ از آزادی نوکیش مسیحی مریم نقاش زرگران

سازمان‌های حقوق بشری، بازداشت ‘مریم نقاش زرگران’ را ناعادلانه و تنها به دلیل گرویدن به مسیحیت دانسته بودند.
به گزارش«محبت نیوز»’سازمان دیدبان آزادی‌های مذهبی’ مستقر در ایالات متحده از آزادی مریم (نسیم) نقاش زرگران، نوکیش مسیحی استقبال کرده است.
خبرگزاری فرانسه جمعه بیستم امرداد در گزارشی نوشت نقاش زرگران به واسطه همکاری با سعید عابدینی، کشیش ایرانی-آمریکایی بازداشت‌شده در ایران دستگیر شد و پس از پایان دوران محکومیتش آزاد شد.
او که از اسلام به مسیحیت گرویده در سال ۲۰۱۳ به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به چهار سال حبس محکوم شده بود و از تیرماه ۱۳۹۲ در زندان بود.
در این گزارش تاکید شده بازداشت این زن ۳۹ ساله مدت کوتاهی پس از بازداشت عابدینی رخ داده بود. سعید عابدینی در ژانویه ۲۰۱۶ همراه با جیسون رضائیان، روزنامه‌نگار ایرانی آمریکایی در جریان تبادل زندانیان ایران و آمریکا آزاد شد.
گفتنی است سازمان‌های حقوق بشری، بازداشت او را ناعادلانه و تنها به دلیل گرویدن به مسیحیت دانسته بودند.
منصور برجی سخنگوی کمیته ماده ۱۸ وابسته به شورای کلیساهای ایرانی همگام، در گفتگو با رادیو فردا تاکید کرده ما از این خبر خوش استقبال می‌کنیم، هرچند گذران این دوره چهار ساله زندان، برای ایشان و خانواده ایشان و مسیحیان ایرانی دوران خوشایندی نبوده است.

برجی با اشاره به وخامت حال جسمی این زندانی عقیدتی در دوران حبس تاکید کرده، اتهاماتی که در مورد خانم زرگران مطرح شده، یعنی تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، پوششی است برای توجیه سرکوب عقیدتی مسیحیان ایرانی، به ویژه کسانی که در کلیساهای خانگی فعالیت دارند.
رادیو فردا به نقل از «محبت‌نیوز» نوشت که این نوکیش مسیحی، علاوه بر مشکلات جسمی، از فشارهای روحی نیز رنج می‌برد.
پیش از آزادی مریم نقاش زرگران، امین افشارنادری دیگر نوکیش مسیحی نیز پس از یک اعتصاب غذای چند هفته ای خطرناک، به قید وثیقه از زندان آزاد شده بود اما همچنان زندانیان مسیحی دیگری در اوین و رجایی شهر کرج زندانی هستند که می توان از هادی عسگری و ابراهیم فیروزی نام برد و گروهی از زندانیان که شمار آنها بیشتر از ۹۰ نفر تخمین زده می‎شود نیز در شهرهای دیگر ایران دربند هستند که نام آنها کمتر رسانه‎ای شده است.
در ماه‎های اخیر فشار بر مسیحیان زندانی افزایش یافته است، از یک طرف دستگیری و شناسایی مبشران مسیحی توسط اطلاعات سپاه و از طرف دیگر صدور احکام سنگین حبس برای مسیحیان توسط دادگاه‌های انقلاب به خصوص شعبه ۲۸ تهران تنها بخشی از شرایط سخت فعلی نوکیشان مسیحی در ایران است.
مریم نقاش‎زرگران متولد سال ١٣۵٧ از دی ماه سال ١٣٨٨ به اتهام تشکیل کلیساهای خانگی و ترویج مسیحیت تحت بازجویی قرار گرفت و در نهایت سال ۱۳۹۱ توسط اطلاعات سپاه بازداشت شد و مدت‌ها به نقطه‌ای نا معلوم منتقل شد.
گرچه او با قید وثیقه آزاد شد، اما غیابی به چهار سال زندان محکوم گردید و دادگاه تجدید نظر هم حکم دادگاه بدوی را تایید کرد و مریم که در ترکیه شاغل بود به ایران بازگشت و ٢٨ تیر ماه سال ٩٢ به زندان افتاد.
او به دلیل بلاتکلیفی و در اعتراض به حکم صادره از ششم خرداد ٩۵ دست به اعتصاب غذا زد و ١٧ خرداد ماه با وعده‌ اینکه به پرونده و مطالبات او رسیدگی می‎شود بطور موقت آزاد و به مرخصی آمد، اما بار دیگر هفتم تیر همان سال به زندان فرا خوانده شد.
این زندانی عقیدتی بار دیگر ٢۵ تیر ماه همان سال دست به اعتصاب غذا زد و بار دیگر با همان وعده‌ها از ٣١ تیر به مرخصی فرستاده شد.
نقاش زرگران در روز آزادی که با تاخیر انجام نزدیک به یک هفته انجام شد، با صفی از کارکنان بهداری زندان از راننده آمبولانس تا مسئول بهداری روبرو شده است و به او گفته‌اند به دلیل توهین به پرسنل بهداری برای او پرونده جدیدی تشکیل خواهد شد، هر چند این موضوع مانع آزادی او از زندان نشد.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar