tisdag 8 augusti 2017

خداناباوران ‘از نظر اخلاقی فاسد تلقی می شوند’

خداناباوران ‘از نظر اخلاقی فاسد تلقی می شوند’

براساس یک مطالعه تازه خداناباوران حتی در کشورهای سکولار هم عمدتن انسان هایی “بالقوه فاسد و خطرناک از نظر اخلاقی” فرض می شوند.
به گزارش «محبت نیوز» جالب اینکه براساس این مطالعه بعضی از خداناباوران (آتئیست ها) هم موقع ارزیابی اخلاقیات به طور ذاتی “علیه خداناباوری تعصب دارند.”
به گفته بی بی سی، ضدیت با خداناباوری به خصوص در کشورهایی که شمار معتقدان در آنها زیاد است مثلن امارات متحده عربی، آمریکا و هند شدید است.
فقط در نیوزیلند و فنلاند بود که تعصب علیه خداناباوران دیده نمی شد.
این مطالعه توسط یک تیم بین المللی، که نتایج آن در نشریه “نیچر هیومن بیهیویر” چاپ شده، با نظرسنجی از بیش از سه هزار نفر در ۱۳ کشور از پنج قاره مختلف انجام شد.
از این افراد خواسته شد آموزگاری را تصور کنند که در کودکی حیوانات را شکنجه کرده و در بزرگسالی پنج آدم بی سرپناه را کشته باشد. از آنها سوال شد آیا به نظر آنها این فرد مذهبی است یا خداناباور.
معلوم شد شمار کسانی که انگشت اتهام را متوجه یک خداناباور می کنند دو برابر کسانی است که یک فرد مذهبی را مقصر می شناسند.
ویل جرویس از نویسندگان این مقاله که استاد روان شناسی در دانشگاه کنتاکی در لگزینگتون است به خبرگزاری فرانسه گفت: “عجیب است که به نظر می رسد حتی آدم های خداناباور هم دارای همین تعصب غریزی علیه خداناباوران هستند.”
“سوءظن من این است که این ناشی از غالب بودن عرف های کاملن جاافتاده با تمایلات دینی است. حتی در کشورهایی که به صورت علتی سکولار هستند، به نظر می رسد مردم هنوز به طور غریزی به این باور تکیه می کنند که دین ضامن اخلاق است.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar