torsdag 25 februari 2016

بحران پناهجویان؛ نشست وزرای اتحادیه اروپا در بروکسل برای حل اختلافات

بحران پناهجویان؛ نشست وزرای اتحادیه اروپا در بروکسل برای حل اختلافات

  • 3 ساعت پیش
Image copyrightAFP
وزرای کشورهای اتحادیه اروپا و حوزه بالکان از صبح امروز، پنجشنبه ۲۵ فوریه، در بروکسل گرد هم آمده اند تا برای حل اختلافات موجود در چگونگی رویارویی با بحران پناهجویان گفتگو کنند.
اتریش، صربستان و مقدونیه پیش از این تدابیر جدیدی را برای کاهش تعداد پناهجویان به اجرا گذاشته‌اند.
اقدامات اخیر این کشورها نگرانی‌هایی را درباره ازدحام پناهجویان در مسیر بالکان برانگیخته و به طرح انتقادهایی از سوی یونان، آلمان و کمیسیون اروپا منجر شده است.
در سال جاری میلادی (دو ماه اخیر) بیش از ۱۰۰ هزار مهاجر، بیشتر از مسیر بالکان، به اروپا راه یافته‌اند.
دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا هشدار داده است که حل نشدن اختلافات ممکن است بریتانیا را به خروج از اتحادیه اروپا ترغیب کند.
رفراندوم درباره عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا روز ۲۳ ژوئن (سوم تیر) برگزار خواهد شد.
اتریش و کشورهای حوزه بالکان در نشست بروکسل به شرح تدابیر جدید خود برای کاهش تعداد پناهجویان می‌پردازند.
انگشت‌نگاری از همه پناهجویان و بازپس فرستادن آنهایی که گذرنامه ندارند یا با مدارک جعلی سفر کرده‌اند، از جمله تدابیر پیشنهادی است.
این کشورها همچنین توافق کرده‌اند که تنها تعداد کمی از مهاجران که "آسیب‌پذیرتر هستند و یا نیاز بیشتری به حفاظت دارند" را بپذیرند، که به تعبیر بعضی از دولت‌ها این دسته از مهاجران تنها شامل سوری‌ها و عراقی‌ها می‌شوند.

"جنگل کاله"

Image copyrightAFP
در تحولی جداگانه قرار است قاضی فرانسوی طی روزهای آینده مهلت تازه‌ای برای اخراج پناهجویان اردوگاهی در بندر کاله فرانسه، معروف به "جنگل" را اعلام کند.
فرانک عمیدی، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی که اکنون در بندر کاله به سر می‌برد می‌گوید: "اینجا در حال حاضر یک حس سردرگمی وجود دارد. بیشتر پناهجویان نگران حکم قاضی هستند".
برنامه دولت فرانسه برای اخراج پناهجویان کاله از بیش از یک ماه پیش آغاز شد و با آنکه بعضی از چادرهای محل اسکان آنها تخریب شده، هنوز بخش‌هایی از اردوگاه باقی مانده و تاکنون چند بار مهلت تخریب آن به تعویق افتاده است.
به گفته فرانک عمید انجمن‌های خیریه‌ و فعالان حقوق بشر هم "به شدت با تصمیم مقامات مبنی بر تخلیه ضلع جنوبی مخالفند" زیرا مشخص نیست که پناهجویان را به کجا منتقل خواهند کرد.
خبرنگار ما می‌گوید: "به طور کلی اینجا اطلاع‌رسانی درست انجام نمی‌شود و به همین دلیل بیشتر شایعات شنیده می‌شود. اما نسبت به یک ماه و نیم گذشته اینجا تغییرات زیادی کرده است و چادرها و خیمه‌های زیادی بر چیده شده‌اند."
مقامات فرانسه و بریتانیا قصد دارند تعداد پناهجویان در بندر کاله را کاهش دهند و سایرین را از آمدن به آنجا منصرف کنند. این پناهجویان به امید عبور از مرز و رسیدن به بریتانیا، به بندر کاله می‌آیند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar