Activists-Sentenced-to-Jail-Iran
تقاطع: در حالی که فضای قریب به اتفاق خبرگزاری‌ها و رسانه‌های فارسی‌زبان تحت تاثیر انتخابات روز ۷ اسفند در ایران قرار دارد، دادگاه‌های انقلاب در این کشور به صدور احکام سنگین زندان و شلاق برای فعالان سیاسی، اجتماعی، و صنفی ادامه می‌دهند. در تازه‌ترین احکام از این دست، ابوالقاسم صلواتی، قاضی شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، اسماعیل عبدی، دبیرکل زندانی “کانون صنفی معلمان ایران” را به شش سال حبس محکوم کرده است.
به نوشته‌ی وب‌سایت “حقوق معلم و کارگر”، این حکم صبح روز دوشنبه (۳ اسفند-۲۲ فوریه) به پیمان حاج‌محمود‌عطار، وکیل آقای عبدی ابلاغ شده است.
Esmaeil-Abdi-Crop
این معلم زندانی روز ۶ تیرماه امسال پس از حضور در دادسرای امنیت زندان اوین، بازداشت و به بند دو-الف این زندان که تحت کنترل سازمان اطلاعات سپاه پاسداران است، منتقل شد. او که در حال حاضر در بند هشت زندان اوین نگهداری می‌شود، از سوی دادگاه با دو اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی” و “تبلیغ علیه نظام” روبه‌رو شده بود.
اسماعیل عبدی، پیش‌تر نیز در تیرماه ۱۳۹۰ در ارتباط با بازداشت قبلی خود به ۱۰ سال حبس، تعلیق‌شده به مدت ۵ سال محکوم شده بود.
در خبری دیگر، روز یکشنبه (۲ اسفند)، شعبه‌ی ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، حکم دادگاه بدوی چهار فعال جوان سیاسی را تایید کرد که بر اساس آن، آرش صادقی به ۱۵ سال، گلرخ ابراهیمی (همسر آرش صادقی) به ۶ سال، و نوید کامران و بهنام موسیوند، هر کدام به یک سال حبس محکوم شده‌اند.
قاضی پورعرب، رییس شعبه ۵۴، هم‌چنین ۴ سال حبس تعلیقی آرش صادقی، و دو سال حبس تعلیقی بهنام موسیوند از پرونده‌های پیشین‌شان را لازم‌الاجرا اعلام کرده است.
آقای صادقی پیش‌تر با حکم شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، در ارتباط با اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی” به ۷/۵ سال حبس، برای اتهامات “توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی” و “تشکیل گروه غیرقانونی” هر یک به ۳ سال حبس، و برای اتهام “تبلیغ علیه نظام” به ۱۸ ماه حبس محکوم شده بود.
هرچند که بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مبنی بر تجمیع مجازات‌ها، می‌بایست حکم ۷/۵ سال زندان برای این زندانی پیشین سیاسی به اجرا در بیاید، اما در حکم قطعی صادرشده از سوی دادگاه تجدیدنظر اشاره‌ای به اعمال این ماده نشده است.
Young-Activists-Sentenced-to-Jail
از چپ به راست: گلرخ ایرایی، آرش صادقی، بهنام موسیوند، نوید کامران
آرش صادقی آخرین بار روز ۱۵ شهریورماه ۱۳۹۳ توسط اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد و پس از سپری کردن بیش از شش ماه حبس در بند دو-الف زندان اوین، روز ۲۳ اسفندماه همان سال با تودیع وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی آزاد گردید.
شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، روز یکشنبه هم‌چنین حکم قطعی کیوان کریمی، کارگردان و مستندساز جوان را نیز به وکیل وی ابلاغ کرد که بر اساس آن او به یک سال حبس قطعی، ۵ سال حبس تعلیقی، ۲۲۳ ضربه شلاق، و ۲ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده است.
حکم حبس آقای کریمی پیش‌تر از سوی شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، شش سال اعلام شده بود که حال در دادگاه تجدیدنظر، ۵ سال از آن به تعلیق درآمده است.
این فیلم‌ساز جوان که به خاطر مستندهایش چندین جایزه‌ی معتبر بین‌المللی کسب کرده، پیش‌تر در آذر و دی‌ ۹۲ نزدیک به دو هفته را در بازداشت به سر برده بود.
Keywan-Karimi
او از سوی دادگاه با “توهین به مقدسات” و”رابطه نامشروع از طریق روبوسی و دست‌دادن با نامحرم” روبه‌رو شده است.
دادگاه‌های انقلاب تهران، در آخرین روزهای بهمن‌ نیز دو فعال سیاسی و کارگری را به سال‌ها زندان محکوم کردند.
یکی از این دو نفر، امیر امیرقلی، زندانی سیاسی بند هشت زندان اوین است که از سوی صلواتی، قاضی شعبه ۱۵ به ۲۱ سال حبس تعزیری محکوم شده است.
آقای امیرقلی از روز ۱۰ آذرماه ۱۳۹۳ در بازداشت موقت به سر می‌برد، از سوی دادگاه در مجموعه اتهامات “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور”، “فعالیت تبلیغی علیه نظام”، “توهین به مقدسات” و “توهین به رهبری” مجرم شناخته شده است.
هم‌چنین روز ۲۸ بهمن‌ماه، “سندیکای کارگران شرکت واحد تهران” اعلام کرد که داوود رضوی، از اعضای هیات‌مدیره این سندیکا از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده است.
آقای رضوی که در بیش از ده سال گذشته، چند بار بازداشت و دادگاهی شده، آخرین بار روز ۹ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴ با هجوم ماموران امنیتی به منزلش، بازداشت و پس از ۲۲روز حبس در بند ۲۰۹ زندان اوین با قرار وثیقه‌ی ۱۰۰ میلیون تومانی، موقتا آزاد شد.
امیر امیرقلی (راست) و داوود رضوی
امیر امیرقلی (راست) و داوود رضوی