رویدادهای کنونی

پوشش زنده

12:44 GMT

در حالی که سه روز تا برگزاری انتخابات باقی مانده است، اصولگرایان به شدت حملات خود به آنچه "لیست انگلیسی" می نامند افزوده اند و اصلاح طلبان و حامیان دولت به انتقاد از این حملات مشغولند. از فرصت قانونی تبلیغات برای هر دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان کمتر از دو روز باقی مانده است.

18:01 GMTوزیر اطلاعات: آیت‌الله کاشانی هم بعد از ملی شدن نفت به انگلیسی بودن متهم کردند

محمود علوی وزیر اطلاعات ایران که نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری است در همایش انتخاباتی جبهه صدای ملت رد ورزشگاه شیرودی تهران شرکت و سخنرانی کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا آقای علوی "با اشاره به اظهارات برخی درباره ارتباط یکی از فهرست های انتخاباتی که از آن با عنوان "لیست انگلیسی" یاد می شود گفته "نباید به خاطر حرف مفت و بی حساب یک رسانه بیگانه به جان یکدیگر بیفتیم. اینکه بعد از اینکه رسانه‌ای حرف مفتی را برزبان آورد دیگران را به انگلیسی بودن متهم کنیم کار درستی نیست."

وزیر اطلاعات ایران گفته ابوالقاسم که "به همراه پدرش عمر خود را در مبارزه با انگلیسی ها سرکرده بود. پس از ماجرای ملی شدن صنعت نفت زمانی که یک سری از اختلافات در داخل به وجود آمد به انگلیسی بودن متهم شد وحتی یک نشریه نیز عکس ایشان را با عمامه ای به شکل پرچم انگلستان منتشر کرد... الان نیز به خاطر حرف های بی اعتبار یک رسانه انگلیسی، عده ای آن را مستمسک قرار داده اند و جمعی از نیروهای انقلاب را تخریب می‌کنند. این در حالی است که ضد انگلیسی کسانی هستند که نه تعریف انگلیس برایشان مهم است و نه تهدیدشان برای آن‌ها رعب آور است."

17:37 GMT

سایت آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران با توجه به نزدیک شدن زمان رای گیری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان فهرستی "از اقداماتی را که باید در روز رای گیری انجام داد" بر اساس گفته های رهبر ایران تنظیم کرده و پیشنهاد کرده کاربران فایل‌ آن را چاپ کرده، همراه خود داشته باشند و به‌عنوان یک فهرست شخصی از آن استفاده کنند.
در این فهرست پیشنهاد شده شهروندانی که همه نامزدهای انتخابات را نمی شناسند "به فهرست پیشنهاد شده افراد مومن و انقلابی اعتماد" کنند.

16:58 GMT

امینی: مراقب فضای غبارآلود باشید
ابراهیم امینی، امام جمعه قم و نامزد انتخابات خبرگان از تهران با انتشار بیانیه ای از مردم خواست که "مراقب فضای غبارآلود روزهای قبل از انتخابات باشند".
او در این بیانیه نوشته است: "بیگانگان و دشمنان قسم خورده ایران اسلامی به عوامل داخلی خود سر نخ می دهند تا بر طبق میل آنها عمل کنند، ولی تاریخ نشان داده است که عموم ملت شریف ایران اسلامی هرگز به خواست بیگانگان روی خوش نشان نداده و بعضا پس از تلاطم هایی، نتیجه نهایی همیشه عکس اراده دشمنان بوده است".
در هفته های اخیر کمپینی به راه افتاده است که از هواداران اصلاح طلبان می خواهد با رأی دادن به فهرستی شانزده نفره در انتخابات خبرگان تهران، جلوی ورود چهره هایی چون احمد جنتی، محمد یزدی و محمدتقی مصباح یزدی را به این مجلس بگیرند.
پوشش اخبار این کمپین و انتشار مطالبی در مورد آن در رسانه های فارسی زبان خارج از ایران، از جمله بی‌بی‌سی با واکنش رهبر ایران روبرو شد و در پی آن، رسانه ها و چهره های اصولگرا حملات گسترده ای را علیه آقای هاشمی رفسنجانی و کمپین مذکور انجام دادند و فهرست شانزده نفره مذکور را "فهرست انگلیسی" خواندند.
نام آقای امینی در فهرست شانزده نفره مورد حمایت آقای هاشمی رفسنجانی دیده می شود.

16:23 GMT

موحدی کرمانی: رأی روز جمعه سیئات را حذف می کند
محمدعلی موحدی کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز گفت اصولگرایانی که به دلیل گلایه ها مایل به شرکت در انتخابات نیستند، باید گلایه را کنار بگذارند و پای صندوق رأی حاضر شوند.
او گفت: "رأی روز جمعه سیئات را حذف می کند و رأی ندادن در روز جمعه حسنات را محو می کند".
آقای موحدی کرمانی با اشاره به فهرست ۳۰ نفره ائتلاف اصولگرایان در تهران گفت: "با ارائه لیست ۳۰ نفره زحمت انتخاب برای مردم کمتر شده و نیازی نیست دیگر برای انتخاب ۳۰ نفر تمرکز زیادی داشته باشند و باید به لیست ارائه شده اعتماد کنند".

15:47 GMTهاشمی رفسنجانی: امیدواریم مردم در هفت اسفند با تندروها اتمام حجت کنند

اکبر هاشمی رفسنجانی که نامزد انتخابات مجلس خبرگان از تهران است گفته "امیدواریم مردم در هفت اسفند با تندروها اتمام حجت کنند."
آقای هاشمی رفسنجانی با اشاره به رد صلاحیت "بسیاری از نامزدها برای هر دو انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی" و "مخصوصا" حسن خمینی نوه آیت الله خمینی اشاره کرده و گفته "ضرر این اقدامات ضربه‌ای بد و جبران‌ناپذیر به انقلاب زده، چون ایجاد تفرقه و تشتت میان مردم، در ۳۷ سالگی انقلاب اصلا پسندیده نیست."
آقای هاشمی رفنسنجانی از ترویج شایعات در تبلیغات انتخاباتی انتقاد کرده و گفته "چون می‌دانند برای تبلیغ خوب، عملکرد مثبتی ندارند، با توهین و تهمت برای رقبای انتخاباتی منفی بافی می‌کنند."

15:39 GMT

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه که نامزد انتخابات مجلس خبرگان است گفته "مردم ما بصیر و فهیم هستند و افراد خدوم را می شناسند... مردم ما آنهایی را که با رهبری زاویه دارند، می شناسند و می‌دانند چه کسانی خطوطی را دنبال می‌کنند که با خط دشمنان منطبق است."
آقای لاریجانی گفته "انسان تاسف می خورد از این که چرا عده ای که مدعی اند اختیار و انتخاب بیگانگان را قبول ندارند، از دخالت آنان تبری نمی جویند."

13:16 GMTلاریجانی: از بدنه اصولگرایی جدا نشدم، بلکه متفاوت از برخی آقایان فکر می کنم

علی لاریجانی، رئیس فعلی مجلس و ناکزد انتخابات از حوزه انتخابیه قم در یک جلسه پرسش و پاسخ با طلاب حوزه علمیه شرکت کرده و در پاسخ به برخی از انتقادها گفته " اگر اصلاح‌طلبان ضدانقلابند، چرا می‌گذاریم فعالیت کنند؟"
آقای لاریجانی در این جلسه گفته "به نظرم من از بدنه اصولگرایی جدا نشدم، بلکه متفاوت از برخی آقایان فکر می کنم، آیا ما از یک فرد انقلابی تعریف درستی در کشور داریم؟ مثلا بگوییم که انقلابی اصیل کسی است که مبانی فکری رهبری، روحانیت، مرجعیت و حکومت اسلامی و ولایت فقیه را قبول داشته باشد و شرطی در این میان وجود ندارد که حتما باید با طرفدار یک گروه بود و فعالیت کرد.
آقای لاریجانی گفته "ممکن است که ما در بعضی امور اختلاف نظر داشته باشیم، آیا حق داریم که انقلابی باشیم و نوع دیگری فکر کنیم و یا حتما باید با چند نفری که شما علاقه دارید یکسان بیاندیشم، در مجلس آرا و نظرات مختلف وجود داشته و خیلی از افراد هستند که انقلابی بوده اما با افراد مطروحه، یک فکر و یکسان نیستند، حال آیا می توانیم بگوییم که این افراد انقلابی نیستند؟ ما باید این سعه صدر را داشته باشیم که بعضی از افراد نظر و تفکرشان برای اداره کشور یک گونه است و برخی نظر دیگری دارند و نمی توانیم بگوییم که این افراد به علت تفاوت در نگرش مدیریتی، انقلابی نیستند. نمی توان افراد را به علت تفاوت نگرش از دایره انقلابی بودن خارج کرد."

12:58 GMT

سخنگوی دولت روحانی: قطعا لیست انگلیسی نداریم

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت حسن روحانی در نشست خبری هفتگی با رسانه ها گفته "قطعا چیزی به نام لیست انگلیسی نداریم و اگر کسی بخواهد بگوید چنین لیستی داریم در واقع به شورای نگهبان اهانت می‌کند و می‌خواهد بگوید که افرادی چه شورای نگهبان آن‌ها را تائید کرده این گونه هستند، در حالیکه همه از احتیاط و دقت شورای نگهبان صحبت می‌کنند و قطعا چنین حرف‌هایی نادرست است."

به گزارش خبرگزاری ایسنا آقای نوبخت گفته "اینکه یک رسانه خارجی یک حرفی زده باشد و یکی از میهمانان آنها در آنجا چیزی گفته باشد ملاک نیست. ما اجازه دخالت از هیچ مرجع خارجی نسبت به موضوعات داخلی خود به ویژه انتخابات نمی‌دهیم. اینکه عده‌ای از این فرصت استفاده کنند و چنین مطلب قبیحی بگویند یک نکته غیر اخلاقی است اما مردم ما فهیم‌تر از این مسائل هستند."
سخنگوی دولت ایران گفته "اینکه در انتخابات تابلویی باشد و در آن خوب‌ها و بد‌ها بنویسیم درست نیست. همه این عزیزان فرزندان ملت هستند چه اصولگرا باشند چه اصلاح طلب و چه اعتدالگرا. منتهی با یکدیگر اختلاف سلیقه دارند ولی هیچ کس نباید در تقوا و پایبندی آن‌ها کوچک‌ترین تردیدی داشته باشد. از مجرای دقیق شورای نگهبان گذشته‌اند، همه این اسامی که روی دیوار‌ها می‌بینیم از نگاه تیزبین شورای نگهبان گذشته‌اند."

12:33 GMT

محمد مجتهد شبستری، پژوهشگر علوم قرآنی و متخصص الهیات تطبیقی در ایران در وب سایت خود با انتشار یادداشتی با عنوان"چرا به لیست اصلاح طلبان رای خواهم داد؟" شهروندان ایرانی را دعوت به حضور در انتخابات کرده است. آقای مجتهد شبستری در این یادداشت نوشته است:

"۱- از آنجا که با داعش خوئی و داعش گری و مبانی تئوریک آن به مقتضای همه توان عقلانی‌ام و فهمم از انسانیت و اخلاق، مخالف هستم.
۲- از آنجا که حوادث و تجربه‌های تلخ پس از انقلاب ۱۳۵۷ به وضوح نشان داده که در کشور ما هم داعشیانی هستند که هنگام بسط ید بلا منازع، همان کارها را می کنند که داعشیان سوریه و عراق کرده اند، یعنی فرهنگ و سیاست و اقتصاد کشور را به سوی نابودی می‌برند.
۳- از آنجا که اوضاع و احوال فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشور ما در شرایط کنونی به گونه‌ای است که ممانعت و پیشگیری از تسلط تمام عیار و طولانی مدت داعشیان بر جامعه ایرانی جز از راه کوشش وقفه ناپذیر عقلانی و مسالمت آمیز برای توسعه فرهنگ و تقسیم شدن قدرت سیاسی و اقتصادی میان همه آحاد ملت ایران و تفسیر حقوقی و نه فقهی قانون اساسی تا رسیدن به دموکراسی و حقوق بشر، میسر نیست.
۴- از آنجا که در حال حاضر تشکلات اصلاح طلبان و دولتِ عملا اصلاح طلب کنونی تنها نهادهای سیاسی اند که این هدف‌های شریف را تعقیب می‌کنند و در حق مقدورات و امکانات در راه رسیدن به آنها گام می‌زنند.
بدون هیچ گونه تردید، وظیفه اخلاقی خود می‌دانم در انتخابات آینده ۷ اسفند ماه ۱۳۹۴ تنها به لیست ۳۰ + ۱۶ اصلاح طلبان رای دهم."