tisdag 23 februari 2016

محموله موشک‌های اس-۳۰۰ 'به مقصد ایران ارسال شده است'

محموله موشک‌های اس-۳۰۰ 'به مقصد ایران ارسال شده است'

  • 22 فوریه 2016 - 03 اسفند 1394
Image copyrightGetty
Image captionپرتابگر اس ۳۰۰ وی‌ام (ناتو آن را SA-۲۳ گلادیاتور می‌خواند)
اسماعیل کوثری، رئیس کمیته امور دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفته که "محموله سامانه موشکی اس-۳۰۰ به سمت ایران بار زده شده است."
او امروز دوشنبه سوم اسفند (۲۲ فوریه) گفت که خرید تسلیحات دفاعی ایران از روسیه خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیست چرا که ایران "سلاح های متعارف" از روسیه خریداری می کند.
آقای کوثری همچنین در مورد خرید سیستم پیشرفته‌تر اس-۴۰۰ گفت: " فعلا قرار داد ایران و روسیه برای محموله موشکی اس- ۳۰۰ است و در آینده اگر کشور به سامانه موشکی پیشرفته‌تری نیاز داشته باشد، اقدام خواهیم کرد."
در هفته گذشته حسین دهقان وزیر دفاع ایران به مسکو سفر کرد و دیروز نیز سرگی شویگو وزیر دفاع سوریه به تهران رفت و با حسن روحانی و حسین دهقان دیدار و گفتگو کرد.
موضوع خرید سیستم دفاع موشکی اس-۳۰۰ از روسیه یکی از مهمترین محورهای این سفر و ملاقات‌ها بوده است.
Image copyrightGetty
Image captionموشک اس ۳۰۰ پی‌ام‌یو-۱
حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز گفت که سفر وزاری دفاع ایران و روسیه نماد روابط "نزدیک" دو کشور است.
به گفته آقای جابری انصاری یکی از زمینه‌های گفتگوهای ایران و روسیه "تامین نیازهای دفاعی ایران است" و یکی از عمده‌ترین مسائلی که دو کشور در باره آن مشغول مذاکره هستند "نسل جدید موشک های اس-۳۰۰ است" که جزییات آن "در زمان مناسب" منتشر خواهد شد.
آقای جابری انصاری روشن نکرد که آیا منظورش از "نسل جدید"، سیستم اس-۴۰۰ است یا مدل‌های پیشرفته‌تر اس-۳۰۰ (اس ۳۰۰ وی‌ام با برد ۲۰۰ کیلومتر و اس ۳۰۰ وی‌-۴ با برد ۴۰۰ کیلومتر).
سیستم دفاع موشکی اس-۴۰۰ می‌تواند انواع موشک یا هواپیما را در فاصله ۴۰۰ کیلومتری هدف قرار دهد در حالیکه برد سیستم اس-۳۰۰ عادی حدود ۱۲۰ کیلومتر است.
آقای جابری انصاری همچنین درباره خرید هواپیمای سوخو از روسیه و مخالفت آمریکا که این خرید را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ دانسته بود گفت: "در حال حاضر با سازوکارهایی که در این قطعنامه‌ها پیش‌بینی شده، امکان انجام این کار از سوی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar