söndag 21 februari 2016

پاپ ی که می خواهد متفاوت باشد

پاپ ی که می خواهد متفاوت باشد

باید دید پاپ در مواجهه با مواضعی که برخی اقدامات او را خارج از وظایف و اختیارات سنتی واتیکان دانسته و نوعی دخالت در امور سیاسی کشورهای دیگر می دانند چه رویکردی را در پیش خواهد گرفت.
به گزارش «محبت نیوز» پاپ فرانسیس بار دیگر تفاوت خود با اسلافش را به رخ کشید. او پیش از این هم نشان داده بود که هم در پی آن است که سبک رفتاری و گفتاری متفاوتی از رهبران قبلی واتیکان داشته باشد و هم نمی خواهد از متن وقایع و تحولات جهان عقب بیفتد. این بار «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا بود که در تیررس اظهارنظر جنجالی رهبر مسیحیان کاتولیک جهان قرار گرفت. ترامپ که خود استاد اتخاذ مواضع جنجالی و رسانه ای استاد است، این بار نسبت به کنایه های تند و تیز پاپ واکنش نشان داد.
هفته گذشته بود که پاپ فرانسیس، در راه بازگشت از مکزیک به رم در جمع خبرنگاران ترامپ را به دلیل اظهارنظرهای نژادپرستانه و غیرسازنده اش به مسیحی نبودن متهم کرد.
پاپ در خصوص اظهارات ترامپ مبنی بر اخراج مهاجرین غیر قانونی بخصوص مهاجرین آمریکای جنوبی و ساخت دیوار حائل در مرز آمریکا و مکزیک گفته بود:«کسی که فقط به فکر ساخت دیوار در هرکجا است و نه ساخت پل، مسیحی نیست و عقاید ترامپ خارج از دستورات کتاب مقدس انجیل است».او در مورد انتخابات آمریکا هم گفت:« من قصد دخالت در این موضوع را ندارم، فقط می خواهم بگویم کسی که چنین اظهار نظرهایی کرده است، مسیحی نیست».
واکنش ترامپ و انتخابات ۲۰۱۶
به نقل از فارس ، «دونالد ترامپ» که روز پنجشنبه درکارولینای جنوبی به سر می برد بلافاصله در پاسخ به پاپ بیانیه ای منتشر کرد. نامزد پیشتاز حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در این بیانیه نوشته است:«اگر داعش به واتیکان حمله کند و همانطور که همه می دانند این هدف نهایی داعش است،قول می دهم پاپ آن زمان آرزو و دعا می کرد دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا شده بود چرا که چنین چیزی اتفاق نمی افتاد».
وی در این بیانیه با حمله به دولت مکزیک، سران این کشور را به واژگون نمایی حقیقت و تحریک پاپ بر علیه او متهم کرد و افزود:«آنها می خواهند به غارت آمریکا چه در تجارت و چه در مسایل مرزی ادامه دهند. پاپ فقط یک سمت قضیه را شنیده است، وی در مورد جرایم، قاچاق مواد مخدر و پیامدهای منفی اقتصادی سیاست های جاری بر ایالات متحده آمریکا چیزی نمی داند».
ترامپ در ادامه با رویکردی تندتر پاپ فرانسیس را مورد خطاب قرار داد و گفت: «برای یک رهبر مذهبی، زیر سوال بردن اعتقادات یک فرد ننگ آور است، من به مسیحی بودنم افتخار می کنم و بعنوان رییس جمهوری آمریکا اجازه نمی دهم مثل حالا، مسیحیت مرتبن مورد حمله و تضعیف قرار گیرد».این در حالی است که ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود سعی سعی می کند بر وجهه مذهبی و مسیحی خود تاکید کند و این سخنان پاپ بالقوه می تواند به این تلاش های او ضربه بزند.
پاپ ی که می خواهد متفاوت باشد
موارد مشابه این گونه اظهارات و اقدامات در طول دوسال گذشته چندین بار از سوی پاپ فرانسیس ابراز شده و او را به چهره ای متفاوت در میان رهبران در دهه های اخیر واتیکان بدل کرده است. پاپ فرانسیس که در مارس سال ۲۰۱۳ به عنوان دویست وشصت و ششمین پاپ تاریخ کلیسای کاتولیک انتخاب شد، از همان ابتدا روشی متفاوت از بندیکت شانزدهم و ژان پل دوم در پیش گرفت. اندکی پس از انتخاب به این مقام بود که اعلام کرد می خواهد به جای اقامت در کاخ رسمی پاپ در واتیکان در یک آپارتمان ساده سکونت کند. کاری که به معنای شکستن یک سنت صد ساله بود چرا که از زمان پاپ پیوس دهم در اوائل قرن بیستم میلادی، همه پاپ‌ها در اقامتگاه رسمی که ده‌ها اتاق و بخش خدمه و یک تراس با نمایی استثنایی از شهر رم دارد، به سر برده‌اند. پاپ فرانسیس، شیوه آسان جدیدی را برای اداره امور واتیکان طراحی کرد. او افراد تازه‌ای را وارد واتیکان کرد و از شاهزادگان تشنه قدرت کلیسا -کاردینال‌ها و اسقف‌هایی که دفاتر کلیسای کاتولیک در واتیکان را اداره می‌کنند- به طور علنی انتقاد کرد؛ وی همچنین این فرصت را پیدا کرد که در کمک به کوبا و آمریکا برای پایان دادن به ۵۰ سال خصومت آشکار نقش دیپلماتیک فعالی داشته باشد.
طبق گزارشی که بی بی سی سال گذشته منتشر ساخت پاپ فرانسیس، راهی را که پاپ ژان پل دوم و پاپ بندیکت با دیدارهای تاریخی خود از کوبا و ملاقات با فیدل کاسترو در سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۱۲ باز کرده بودند، ادامه داد و به حصول یک توافق سیاسی که در ماه جاری میلادی در صدر اخبار سراسر جهان قرار گرفت، کمک کرد.
سال گذشته هم در یک نظرسنجی جهانی که توسط مرکز تحقیقات پیو، یک مرکز نظرسنجی معتبر مستقر در آمریکا، درباره محبوبیت پاپ صورت گرفت، در بیش از نیمی از ۴۳ کشوری که این نظرسنجی در آنها انجام شد، اکثر مردم به خصوص در اروپا (۸۴درصد) و آمریکای لاتین (۷۲ درصد) نظر مساعدی نسبت به پاپ فرانسیس داشتند.بخشی از محبوبیت پاپ فرانسیس ناشی از اظهارنظرهای مثبت رسانه‌ها درباره شیوه تماس او، چه با پیروانش و چه با پیروان سایر مذاهب، و نیز نحوه اداره کلیسا توسط اوست.
واکنش تند و جدی ترامپ و همفکرانش در حزب جمهوریخواه نشان داد که مردان سیاست همچنان خواستار عدم دخالت و ورود دین به عرصه پر تنش و پرچالش سیاست هستند
همچنین هفته گذشته بود که پاپ فرانسیس در کسوت رهبر کاتولیک های جهان با «پاتریارک کیریل» رهبر کلیسای ارتدوکس های روسیه در کوبا دیدار کرد.
دیداری تاریخی که از قرن یازدهم میلادی که دو شاخه غربی و شرقی مسیحیت، کلیسای کاتولیک رم و کلیسای ارتدوکس روسیه، از هم جدا شدند برای نخستین بار رخ داد. رهبر کلیسای ارتدوکس این دیدار دو ساعته را «باز» و «برادرانه» توصیف کرد و پاپ فرانسیس آن را «خیلی صمیمانه» خواند. آنها همچنین پس از این دیدار تاریخی در کوبا، خواستار وحدت این دو شاخه مسیحیت شده‌اند و از جهان خواسته‌اند جلوی آزار و اذیت مسیحیان را در مناطق مختلف جهان بگیرند.
دیپلماسی عمومی؛ استراتژی جدید واتیکان
دوری پاپ فرانسیس از انفعال سنتی و همیشگی آن وتلاش برای ایفای نقشی فراتر از اظهارات تشریفاتی و دل گرم کننده نشان دهنده این حقیقت است که واتیکان به تاثیرگذاری عنصر دین در دنیای پر شر و شور کنونی پی برده است. به همین منظور پاپ در تلاش است تا به موازات اصلاحات داخلی در کلیسای کاتولیک و روند اداره واتیکان، در مسائل بین المللی هم نقش آفرینی بیشتری داشته باشد. علاوه بر این او بارها به قدرت و فواید شبکه های اجتماعی مجاز ی وتکنولوژی اینترنت نیز اعتراف کرده و خواستار استفاده هر چه بیشرو بهتر از این ابزارها در راستای گرایش جهانیان به سمت معنویت شده است.
در کنار این موارد نباید از سفرها و ملاقات های پرتعداد رهبر کاتولیک های جهان به نقاط دور و نزدیک و ارتباط رو در رو با مردم عادی و برخی ستاره های دنیای هنر و ورزش نیز غافل شد. نکته ای که بیش از هر چیز نشان دهنده توجه ویژه پاپ به قدرت افکار و دیپلماسی عمومی است. حال باید دید او در مواجهه با چالش ها و مواضعی که برخی اظهارت و اقدامات او را خارج از وظایف و اختیارات سنتی واتیکان دانسته و نوعی دخالت در امور سیاسی کشورهای دیگر می دانند چه رویکردی را در پیش خواهد گرفت. ابهام مهم تر این است که پاپ تا چه اندازه می تواند و می خواهد که برای این تغییر جایگاه هزینه کرده و آموزه های فراموش شده مسیحیت را در راستای رسیدن به صلح جهانی، برابری و عدالت برجسته سازد. هزینه ای که شاید در نگاه اول چندان سنگین به نظر نیاید اما واکنش تند و جدی ترامپ و همفکرانش در حزب جمهوریخواه نشان داد که مردان سیاست همچنان خواستار عدم دخالت و ورود دین به عرصه پر تنش و پرچالش سیاست هستند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar