Mideast US Saudi Arms
تقاطع: سفیر عربستان سعودی در امریکا، ساعتی قبل اعلام کرد که از ساعت سه و نیم بامداد پنج‌شنبه (۶ فروردین-۲۶ مارچ) حملات هوایی این کشور به مواضع شبه‌نظامیان حوثی در یمن آغاز شده است.
عادل الجُبیر در اطلاعیه‌ای که خود آن را در یک کنفرانس خبری خواند، با بیان این‌که شیعیان حوثی، «همیشه راه خشونت را انتخاب کرده‌اند»، گفت: «عربستان سعودی هر آن‌چه که لازم باشد برای محافظت از مردم یمن و دولت مشروع این کشور انجام خواهد داد.»
دخالت نظامی سعودی در یمن به دنبال فرار عبدربه منصور هادی، رییس جمهوری این کشور از شهر عدن در روز چهارشنبه صورت می‌گیرد. به گزارش اسوشیتدپرس، آقای هادی و همراهانش، حدود ساعت سه و نیم بعدازظهر، سوار بر دو قایق، شهر عدن را به مقصدی که اعلام نشده، ترک کردند.
شیعیان حوثی که گفته می‌شود تحت حمایت مالی و نظامی جمهوری اسلامی قرار دارند، پس از کنترل شهر صنعا در ماه‌های گذشته، پیشروی خود را به سوی شهر عدن آغاز کرده‌اند.
این شورشیان روز چهارشنبه یک پایگاه نظامی در ۶۰ کیلومتری عدن را به کنترل خود در آوردند. این پایگاه از سوی نیروهای امریکایی و اروپایی در جریان جنگ با القاعده مورد استفاده قرار می‌گرفت.
آن‌ها در همین روز، ژنرال محمود الصبیحی، وزیر دفاع یمن و دستیار ویژه‌اش را در استان “لحج” دستگیر و به صنعا منتقل کردند.
از سوی دیگر، ریاض یاسین، وزیرخارجه دولت هادی، در گفتگویی با شبکه‌ی خبری العربیه گفت که به به طور رسمی، خواهان دخالت نظامی “اتحادیه عرب” برای مقابله با شورشیان حوثی شده است.
پیش‌تر در روز سه‌شنبه نیز منصور هادی از شورای امنیت سازمان ملل خواسته بود تا برای “حفاظت از مردم یمن” و “جلوگیری از تجاوز حوثی‌ها” به عدن و دیگر شهرهای جنوبی این کشور، مجوز دخالت نظامی را صادر کند.
او گفته بود که درخواست مشابهی را به شش کشور عضو “شورای همکاری خلیج فارس” و “اتحادیه عرب” ارائه داده است.