tisdag 3 februari 2015

احمد توکلی: استات اویل بیش از ۵ میلیون دلار به مهدی هاشمی رشوه داده استاحمد توکلی: استات اویل بیش از ۵ میلیون دلار به مهدی هاشمی رشوه داده است

احمد توکلی: استات اویل بیش از ۵ میلیون دلار به مهدی هاشمی رشوه داده است

  • 7 دقیقه پیش
ظاهرا بخشی از اظهارات امروز احمد توکلی در مورد مهدی هاشمی، متکی به گزارش هایی طبقه بندی شده و خارج از دسترس عموم است
احمد توکلی نماینده مجلس ایران گفت که شرکت استات اویل در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ (۱۳۸۳ و ۱۳۸۴) به مهدی هاشمی ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار پرداخت کرده است تا به این شرکت "برای انعقاد قراردادی در پارس جنوبی کمک کند".
به گزارش خبرگزاری فارس، آقای توکلی سه شنبه ۱۴ بهمن در سخنانی در جلسه علنی مجلس افزود که استات‌اویل همچنین پذیرفته بوده که تا ۱۰ سال بعد نیز سالانه یک میلیون دلار یعنی جمعا ۱۵.۲ میلیون دلار به آقای هاشمی بپردازد.
این نماینده تهران در عین حال، به نقل از اعترافات "متهم اصلی نروژی پرونده" تاکید کرد که شواهدی وجود ندارد که نشان دهد مقام های وزارت نفت ایران در زمان دولت محمد خاتمی "برای انعقاد این قرارداد تقاضای رشوه کرده یا از رشوه پرداختی سهمی گرفته باشند".
محاکمه مهدی هاشمی، که با وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی آزاد است، از مرداد ۱۳۹۳ به جریان افتاده و اتهامات امنیتی و اقتصادی مختلفی علیه او مطرح شده است.
مهدی هاشمی این اتهامات را رد کرده و انگیزه طرح آنها را وارد کردن فشار سیاسی بر اکبر هاشمی رفسنجانی پدر خود می داند. وکیل آقای هاشمی نیز، انتشار محتویات پرونده موکل خود قبل از نهایی شدن حکم را، خلاف قوانین ایران دانسته است.
احمد توکلی در بخشی از اظهارات امروز خود در مجلس گفت که در پی انتشار مطالبی در روزنامه های نروژ راجع به اتهام پرداخت رشوه توسط استات اویل، در سال ۱۳۸۲ وزیر نفت وقت ایران به وزیر اقتصاد نامه ای نوشته که مطابق آن "هیئتی از طرف این وزارتخانه به نروژ رفته و با وزیر نفت، دادستان عمومی نروژ و مدیران ارشد استات‌ اویل شرکت استات‌‌ اویل در جلسات طولانی گفت‌وگو کرده است".
آقای توکلی با ادعای اینکه بر اساس اظهارات مدیران استات‌ اویل، نقش مهدی هاشمی در تخلفات مالی آن شرکت قطعی بوده، افزود که این پرونده سپس به طور کامل در اختیار وزارت اطلاعات قرار گرفته است.
وی ادمه داد: "وزیر اطلاعات وقت در گزارشی به رئیس‌جمهور می‌نویسد که ۹ ملاقات بین مهدی هاشمی و استات‌ اویل در ایران و خارج از کشور انجام شده است، از قول مهدی هاشمی نقل می‌کند که من می‌خواستم نروژی‌ها را تشویق کنم که در پارس جنوبی فعال شوند و این ماجرا را نروژ و آمریکا برای لطمه زدن به رفسنجانی ساخته‌اند".
به گفته احمد توکلی، وزارت اطلاعات در گزارش خود این گونه اظهار نظر کرده بود که "ماجرا به این دلیل به مهدی هاشمی ارتباط داده شده که فساد درآمدی استات‌ اویل پوشانده شود".
ظاهرا بخشی از اظهارات امروز احمد توکلی، متکی به گزارش های طبقه بندی شده و خارج از دسترس عموم است.

نقش عباس یزدان‌پناه

احمد توکلی در بخشی دیگر از سخنان خود در جلسه امروز مجلس، به بیان مطالبی در مورد عباس یزدان پناه یزدی و ارتباط او با پرونده استات اویل پرداخته است.
عباس یزدان‌پناه، بازرگان ایرانی – بریتانیایی بود که در تیرماه ۱۳۹۲ در دوبی ناپدید شد. در مورد سرنوشت او، اطلاعات ضد و نقیضی منتشر شده و پلیس امارات مدعی شده که نیروهای امنیتی ایران اقدام به ربودن او کرده اند. وزارت امور خارجه ایران، این اتهام را رد کرده است.
همسر آقای یزدان پناه گفته که وزارت امور خارجه بریتانیا او را مطلع کرده که شوهرش در جریان آدم ربایی جان باخته است؛ اگرچه نمی‌توان مرگ آقای یزدان پناه را قطعی دانست.
احمد توکلی امروز گفت که برای "پنهان‌کاری و پولشویی" مبلغ رشوه دریافت شده از سوی استات اویل، "قراردادی ظاهری" بین این شرکت نروژی و شرکت هورتن به مدیریت عباس یزدان‌پناه منعقد شده و نهایتا پس از چند ماه، استات‌اویل موفق به انعقاد قرارداد با شرکت ملی نفت ایران شده است.
آقای توکلی با تاکید بر اینکه "عباس یزدان‌پناه در دبی به طرز مرموزی به قتل رسیده" مدعی شد: "مهدی هاشمی در دادگاه پس از پخش فیلم اعترافات یزدان‌پناه که در بازداشت‌های قبلی ثبت شده بود با عصبانیت می‌گوید قتل یزدان‌پناه کار مافیایی است و اعترافات او را رد می‌کند."
این نماینده مجلس افزود: "اداره مبارزه قاطع با کلاهبرداری انگلستان وقتی به درخواست مقامات قضایی نروژ دفاتر یزدان‌پناه در لندن را بازرسی می‌کند اسناد مبادله شده بسیاری بین یزدان‌پناه و یار دیرینه‌اش به دست می‌آورد."
روزنامه تایمز لندن در مرداد ۱۳۹۲ مطلبی را منتشر کرد که حکایت داشت "اداره مبارزه با کلاهبرداری های بزرگ" بریتانیا، احتمالا با موافقت وزارت کشور، اطلاعاتی را که بدون آگاهی آقای یزدانی از کامپیوتر او به دست آورده بوده را در طول پنج سال گذشته در اختیار مقام های امنیتی ایران قرار داده است.
تایمز افزود در صورت تایید اطلاعات حاکی از چنین اقدامی، این اتفاق می تواند منجر به رسوایی دولت بریتانیا شود چون اطلاعات مربوط به شخصی که در معرض خطر بوده را در اختیار نهادهای امنیتی ایران قرار داده است.
در همان زمان، روزنامه بریتانیایی گاردین هم نوشت اسنادی را به دست آورده که در آنها برخی مقام های بریتانیایی به مسئولان ایرانی نوشته اند: "ما یک فایل اکسل از آدرس‌های موجود در کامپیوتر آقای یزدی را پیدا کرده‌ایم. یک کپی از صفحه ای از این فایل با عنوان دفترچه آدرس ضمیمه شده است."
عباس یزدان پناه یزدی چند ساعت پس از آن ناپدید شد که از دوبی، از طریق ارتباط ویدیویی در دادگاه رسیدگی به یک پرونده بین‌المللی در لاهه شهادت داد.
این دادگاه به یک دعوای بین‌المللی میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت اماراتی کرسنت رسیدگی می کرد.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar