lördag 28 februari 2015

'رئیس یک باند تبهکار' در کابل اعدام شد

'رئیس یک باند تبهکار' در کابل اعدام شد

  • 28 فوریه 2015 - 09 اسفند 1393
رئیس خدادیداد در سپتامبر سال گذشته میلادی بازداشت و در ژانویه امسال اولین جلسه دادگاهش برگزار و امروز نیز اعدام شد
ریاست امنیت ملی افغانستان تایید کرد که سیدالله معروف به رئیس خدایداد، 'رئیس یک باند تبهکار' در افغانستان ساعت ۱۱:۳۰ صبح امروز در کابل اعدام شده است. رئیس خدایداد از سوی امنیت ملی افغانستان سردسته خطرناکترین باند تبهکار در این کشور خوانده شده بود.
پلیس افغانستان بیش از ده سال در پی دستگیری رئیس خدایداد بود و بالآخره در سپتامبر سال گذشته دستگیر شد.
در خبرنامه امنیت ملی افغانستان آمده که براساس حکم محکمه ابتدایی مورخ ۲۴ جدی/ دی ۱۳۹۳ رئیس خدایداد به جرم سرقت‌های مسلحانه همراه با قتل، ربودن اتباع داخلی و خارجی و ارتکاب قتل عمد چندین نفر به اشد مجازات (اعدام) محکوم شده بود.
امنیت ملی تاکید کرده که حکم محکمه ابتدایی توسط محکمه استیناف/ تمیز به تاریخ ۱۴ دلو/ بهمن ۱۳۹۳ تایید و بتاریخ ۲۷ دلو حکم اعدام او توسط رئیس جمهوری افغانستان امضا شد. امروز رئیس خدایداد در زندان پلچرخی کابل در حضور نمایندگان دادستانی، مسئولین زندان، وکیل مدافع او و براساس قانون جزاء افغانستان اعدام شد.
امنیت ملی رئیس خدایداد را متولد سال ۱۳۵۱، ولسوالی تنی ولایت خوست در شرق افغانستان اعلام کرده‌است.
ریاست امنیت ملی افغانستان ۲۹ / جدی/ دی اعلام کرد که در نخستین جلسه دادگاه سید‌الله معروف به رئیس خدایداد با چهار تن از همدستانش که در شهر کابل برگزار شد، از سوی قاضی دادگاه به اعدام محکوم شده بود.
در خبرنامه امنیت ملی آمده بود که قاضی دادگاه، یک تن از همکاران رئیس خدایداد را به ۲۰ سال زندان و ۳ تن دیگر از آنها را هر کدام به هفت سال زندان محکوم کرده است.
این دادگاه در محل نامشخصی برگزار شده بود و تصاویر دادستان و قاضی در این نوار مات شده بودند.
در این نوار ویدیویی دادستان، رئیس خدایداد را به دست داشتن به چند سرقت مسلحانه، قتل، رهبری یک باند تبهکار، اخاذی از بازرگانان و افراد سرشناس متهم می‌کند.
در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی، امنیت ملی افغانستان اعلام کرد که در عملیاتی "بزرگ و ویژه" که ۳۶ ساعت طول کشیده بود، سردسته خطرناکترین باند تبهکار به نام رئیس خدایداد را با دو نفر از همراهانش دستگیر کرده است.
مقام‌های امنیتی افغان بارها در مورد رئیس خدایداد در رسانه‌ها حرف زدند و او را فردی خطرناک که در چند مورد قتل و آدم ربایی دست داشته است، معرفی کردند.
مقام‌های امنیتی افغان همچنین می‌گویند که رئیس خدایداد قبل از بازداشت در ولایت‌های مختلف افغانستان با هویت‌های مختلف رفت و آمد می‌کرد و همزمان پاسپورت جعلی چند کشور دیگر را نیز داشت.
یافته‌های امنیت ملی افغانستان نشان می‌دهد که رئیس خدایداد همچنین در کشورهای تاجیکستان، پاکستان و امارات متحده عربی در رفت و آمد بوده و در فهرست سیاه پلیس تاجیکستان و "مجرمان بزرگ تحت پیگرد پلیس بین‌المللی" قرار داشت.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar