lördag 28 februari 2015

ظریف: امیدواریم این هفته در زمینه رفع تحریم ها به پیشرفت برسیم

ظریف: امیدواریم این هفته در زمینه رفع تحریم ها به پیشرفت برسیم

  • 9 ساعت پیش
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفته است که در جریان مذاکرات هفته پیش مقام های ارشد دولت ایران و آمریکا در ژنو، "پیشرفت های جدی" صورت گرفت و ابراز امیدواری کرده که در مذاکرات این هفته هم در زمینه رفع تحریم ها پیشرفت صورت گیرد.
آقای ظریف امروز ۹ اسفند (۲۸ فوریه) در یک کنفرانس خبری مشترک با وزیر امور خارجه ایتالیا گفت پس از این پیشرفت ها "امیدواریم این هفته نیز در مذاکرات در سایر موضوعات به ویژه رفع تحریم‌ها به پیشرفت دست یابیم."
وزیر امور خارجه ایران گفته در صورت پیشرفت مذاکرات در زمینه رفع تحریم ها، "آن را تدوین و به شکل یک توافق جامع و دقیق در می‌آوریم."
شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون شش قطعنامه شامل چهار دور تحریم علیه ایران تصویب کرده که پایه تحریم های سختگیرانه و کم سابقه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران است.
به گفته آقای ظریف "پیشرفت قابل ملاحظه‌" مذاکرات هفته پیش در زمینه فنی بوده و در دیگر زمینه ها از جمله رفع تحریم ها، اختلافات باقی است.
ایران خواستار لغو یکجا و تمامی تحریم های مرتبط با برنامه اتمی این کشور در توافق جامع اتمی است که مذاکرات آن از بیش از یک سال پیش میان ایران و گروه ۱+۵ (شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه به همراه آلمان) آغاز شده است.
دور پیشین مذاکرات اتمی میان وزرای خارجه ایران و آمریکا هفته گذشته به مدت چهار روز برگزار شد. برای اولین بار رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا هم در این مذاکرات حضور داشتند.
رسانه های ایران از قول رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می گویند که او در دور بعدی مذاکرات هم شرکت خواهد داشت.
ابتدا اعلام شده بود که دور بعدی مذاکرات از روز دوشنبه در ژنو خواهد بود اما اتحادیه اروپا به تازگی اعلام کرده که مقام‌های بلندپایه ایران و کشورهای گروه ۱+۵ روز پنجشنبه، ۵ مارس (۱۴ اسفند) در شهر مونترو در سوئیس گفت‌وگو می‌کنند.
ایران و گروه ۱+۵ اواخر پاییز سال جاری توافق کردند که مذاکرات را تا پایان ماه ژوئن (۹ تیرماه ۱۳۹۴) ادامه دهند، اما قرار شد توافق کلی ظرف حداکثر چهار ماه (اواخر ماه مارس اوایل سال پیش روی خورشیدی) به دست آید و بقیه فرصت صرف توافق بر سر جزئیات شود.
محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران هم گفته ایران مقید است تا ۱۱ فروردین، مذاکرات اتمی را به نتیجه برساند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar