lördag 28 februari 2015

آسیا بی‌بی، قربانی دیگری از قانون کفرگویی

آسیا بی‌بی، قربانی دیگری از قانون کفرگویی

  • 28 فوریه 2015 - 09 اسفند 1393
آسیا بی بی به هنگام جمع آوری تمشک با گروهی از زنان روستا درگیر مشاجره شد
آسیا بی‌بی یک زن فقیر و بیسواد روستایی در پنجاب پاکستان از پنج سال پیش به جرم کفرگویی و توهین به مقدسات اسلام در انتظار اجرای حکم اعدام است. او و خانواده اش همواره این اتهام را تکذیب کرده اند. همسر او در یک مصاحبه اختصاصی و بی سابقه با بی بی سی برای نجات آسیا بی بی از جامعه بین المللی تقاضای کمک کرد.
در پاکستان صرف متهم شدن یک نفر به کفرگویی و توهین به مقدسات اسلامی ممکن است به مجازات مرگ بیانجامد و همین اتهام کافی است که تمام اعضای خانواده آن فرد نیز هدف حملات و آزار دیگران قرار بگیرند.
به همین خاطر اعضای خانواده آسیا بی‌بی از پنج سال پیش تاکنون به شکل مخفیانه زندگی می کنند. به محض متهم شدن او به کفرگویی، گروههای فشار و تندرو دست به تظاهرات زده و خواهان اعدام او شدند. آنها حتی تهدید کردند که اگر زمانی از زندان آزاد شود او را خواهند کشت.
از زمان دستگیری آسیا بی‌بی همسر او عاشق مسیح و پنج فرزندنشان مجبور شدند از خانه خود فرار کرده و در تمام این مدت مخفیانه زندگی کنند. او می گوید هر روز نگران است که عده ای از راه برسند و او و فرزندانش را بکشند.
عاشق مسیح با چهره ای نگران و مضطرب می گوید: "ما را به مرگ تهدید می کنند. نمی توانیم مدت طولانی در یک محل بمانیم و مجبوریم مخفیانه زندگی کنیم. این وضعیت به خصوص برای بچه ها بسیار دشوار است. آنها نمی توانند به مدرسه بروند. این هراس دائمی باعث شده که ما نتوانیم یک زندگی معمولی داشته باشیم."
خانواده آسیا بی بی امروزه فقط از روی عکس ها او را به یاد می آورند.
دردسر آسیا بی‌بی پنج سال پیش، یک روز که در اطراف روستای خود به نام ایتان والی مشغول جمع آوری تمشک بود شروع شد. او سر چاه آب با گروهی از زنان مسلمان درگیر یک مشاجره لفظی شد. آنها می گفتند که آب چاه به خاطر اینکه یک زن مسیحی به آن دست زده نجس شده است.
چند روز بعد گروهی از این زنان ادعا کردند که آسیا بی‌بی هنگام مشاجره به پیامبر اسلام توهین کرده است و به دنبال آن یک گروه خشمگین از اهالی محل به سراغ آسیا بی‌بی رفتند.
آشام دختر چهارده ساله او در حالیکه سعی می کرد جلوی گریه خود را بگیرد می گوید: "آنها به مزرعه رفتند، مادرم را پیدا کردند و به شدت او را کتک زدند و لباس های او را پاره کردند. ما گریه و زاری می کردیم و به آنها التماس می کردیم که مادرم را رها کنند. آنها حدود یک ساعت مادرم را کتک می زدند و وقتی من خواستم از او دفاع کنم من را هم کتک زدند."
آشام که در آن زمان ۹ ساله بود، می گوید نمی توانست بفهمد که چرا مادرش را کتک می زنند و بعدها متوجه شد که دلیل این خشونت ها متهم شدن مادرش به کفرگویی است. او می گوید: "من سعی می کنم لحظه های کتک خوردن و شکنجه شدن مادرم را فراموش کنم."
ماجرای آسیا بی‌بی بحث گسترده ای را در سراسر پاکستان در مورد اصلاح قوانین مربوط به کفرگویی به راه انداخت. اما کفرگویی و توهین به مقدسات اسلام در این کشور موضوع بسیار خطرناکی است و بسیاری از سیاستمداران ترجیح می دهند در این مسئله دخالت نکنند.
دو سیاستمدار ارشد پاکستانی که به این قوانین اعتراض کردند، به قتل رسیدند.
ممتاز قادری قاتل فرماندار پنجاب، اکنون برای پاکستانی های تندرو و مذهبی یک قهرمان است
سلمان تعصیر فرماندار ایالت پنجاب به خاطر دفاع از آسیا بی‌بی و مطرح کردن پیشنهاد عفو او، توسط یکی از محافظانش به قتل رسید و اکنون قاتل او برای بسیاری از پاکستانی های تندرو و مذهبی به یک قهرمان بدل شده است.
مدت کوتاهی پس از آن شهباز باتی وزیر امور اقلیت ها نیز به خاطر ابراز مخالفت با قوانین کفرگویی ترور شد.
کفرگویی و توهین به مقدسات اسلامی در پاکستان یک جرم سنگین و مجازات آن مرگ است. در بسیاری موارد باعث حملات خشونت آمیز گروههای تندرو مذهبی و حتی قتل افراد می شود. طبق آمارهای موجود طی سالهای اخیر در پاکستان حداقل ۵۰ نفر از متهمان به کفرگویی حتی قبل از پایان محاکمه خود به قتل رسیده اند.
عارف خوکار، کشیشی که سالها پیشوای یک جامعه مسیحی کوچک در پنجاب بوده است، چندی پیش به دنبال مشاجره با همسایه های خود به سوزاندن قرآن متهم شد. او با قاطعیت اتهام توهین به مقدسات اسلامی را رد می کند.
او به بی بی سی گفت: "وقتی که ماموران پلیس آمدند و این اتهام را عنوان کردند نزدیک بود سکته کنم. هیچگاه تصور نمی کردم که چنین بلایی به سر من بیاید."
اسما جهانگیر وکیل پرونده های مربوط به توهین به مقدسات اسلامی می گوید که بارها مورد تهدید قرار گرفته است
کشیش عارف خوکار اکنون به قید ضمانت آزاد شده و برخلاف بسیاری از افرد دیگری که به توهین به مقدسات اسلام متهم شده اند، تاکنون خود او و یا خانواده اش مورد حمله قرار نگرفته اند. با این همه او می گوید که هر روز در هراس و نگرانی زندگی می کند.
او می افزاید: "ما می دانیم که مجازات یک چنین اتهاماتی چیست و چه بلایی بر سر دیگران و به خصوص مسیحیان آمده است. هر روز زندگی ما هراس و نگرانی است."
همسر آسیا بی بی می گوید که او و فرزندانش به شدت نگران جان و امنیت خود هستند
وکلا و قضاتی که این پرونده ها را بررسی می کنند تهدید می شوند و یا مورد حمله قرار می گیرند. اسما جهانگیر وکیل و حقوقدانی که حدود ۲۰ سال است در مورد پرونده های مربوط به کفرگویی و توهین به مقدسات اسلامی کار می کند، بارها مورد حمله و آزار قرار گرفته است.
او می گوید: "افراد و گروههای تندرو از عدم تساهل و خشونت ورزی مذهبی در جامعه پاکستان بهره برداری می کنند و متاسفانه مراجع قضایی هنوز از این وضعیت می ترسند. چون در این کشور خیلی راحت می توان یک نفر یا یک گروهی را به کفرگویی و توهین به مقدسات متهم کرد. بعد هم یک جمعیت خشن و معترض را دور هم جمع کرد و با آن قضات و وکلا را تهدید و جو هراس و ارعاب ایجاد کرد."
خانم جهانگیر می گوید بعید است که آسیا بی‌بی عفو شود چون چنین حکمی خشم و اعتراض زیادی را برمی انگیزد.
همسر آسیا بی‌بی می گوید که قوانین مربوط به کفرگویی و توهین به مقدسات اسلامی زندگی آنها را ویران کرده است .
او می افزاید: "من از جامعه بین المللی تقاضای کمک می کنم و از دولت پاکستان نیز می خواهم که در این پرونده تجدید نظر کند."
فرزندان آسیا بی‌بی هر از چند گاه به ملاقات مادرشان می روند ولی دیدن او در زندان همیشه دردناک است.
آشام دختر ۱۴ ساله او می گوید: "ما حدود دو ماه پیش به ملاقات او رفتیم. ما از زندانبان خواستیم تا در سلول را باز کند تا بتوانیم مادرمان را در آغوش بگیریم، ولی او اجازه نداد. مادرم از پشت میله های زندان ما را بوسید و بغل کرد و از ته دل گریه می کرد."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar