Gohar-Eshghi-on-Sattar-Grave
تقاطع: روز پنج‌شنبه (۷ اسفند-۲۶ فوریه) شماری از فعالان سیاسی و مدنی برای دیدن گوهر عشقی که به تازگی از سفر “حج عمره” برگشته، به رباط‌کریم رفته بودند که متوجه شدند در صبح این روز، سردار بهشتی، پدر ستار از دنیا رفته است.
آقای بهشتی بعد از کشته شدن فرزندش در بازداشتگاه “پلیس فتا”، دچار سکته‌ی قلبی و فراموشی شد و بیش از دو سال گذشته را در آسایشگاه سالمندان سپری می‌کرد.
در این میان، مرگ پدر سال‌خورده‌ی ستار بهشتی نیز بدون حاشیه نبود به طوری‌که ماموران امنیتی در هنگام خاک‌سپاری او خانواده‌‌ ستار را وادار کردند تا جنازه‌ی وی را در یکی از دو طبقه‌ی خالی روی قبر ستار دفن کنند. دو طبقه‌ای که به نام مادر و خواهر ستار بهشتی رزرو شده بود.
آن‌گونه که سحر بهشتی، خواهر ستار به وب‌سایت “کلمه” گفته، ماموران به آن‌ها گفتند: «یا روی مزار ستار دفنش می‌کنید یا هیچ کجای دنیا پدرتان جایی ندارد و نمی‌توانید هیچ کجا دفنش کنید.»
هدف نیروهای امنیتی از این اعمال فشار جلوگیری از رسیدن گوهر عشقی، مادر ستار به خواسته‌اش بود که آرزو داشت بعد از مرگ در همان قبر فرزندش آرام بگیرد.
به گفته‌ی خانم عشقی از آن‌جایی که او و پدر ستار سال‌ها قبل از هم جدا شده بودند، از لحاظ “شرعی” نمی‌توانند در یک قبر دفن شوند.
قرار است مراسم یادبودی پدر ستار بهشتی از ساعت ۲ بعدازظهر روز پنجشنبه‌ (۱۴ اسفند) بر مزارش در “امامزاده محمدتقی” شهرستان رباط‌کریم برگزار شود.
در این ویدئوی کوتاه که مربوط به مراسم روز گذشته در خانه مادر ستار بهشتی است، محمد رضا عالی پیام – هالو، شاعر منتقد حکومت، دوبیتی را که پیش‌تر برای ستار سروده بود می‌خواند.
00:00
00:15