onsdag 25 februari 2015

ماجرای انهدام ماکت ناو ۳۳۳ متری آمریکایی توسط سپاه

ماجرای انهدام ماکت ناو ۳۳۳ متری آمریکایی توسط سپاه

  • 25 فوریه 2015 - 06 اسفند 1393
در نخستین روز رزمایش جدید نیروی دریایی سپاه پاسداران در خلیج فارس، این نیروی نظامی اعلام کرد که با شلیک ۴ موشک ساحل به دریا و ۴۰۰ راکت، ماکت ۳۳۳ متری یک ناو هواپیمابر "نیمیتز" آمریکایی را منهدم کرده است.
ماکتی که خبر انهدام آن امروز ۶ اسفند منتشر شده، ظاهرا همان است که در اوایل سال ۱۳۹۳، به معمایی برای ناظران نظامی آمریکا تبدیل شده بود.
در آن زمان، سه مقام نظامی ایالات متحده از تصاویری ماهواره‌ای سخن گفتند که مطابق آنها، ایران در نزدیک بندرعباس در حال ساختن ماکتی عظیم به شکل یک ناو هواپیمابر "نیمیتز" بود. ماکتی که ساخت آن، از سوی برخی منابع نظامی آمریکایی "بسیار عجیب" توصیف شد. ناوهای کلاس نیمیتز، بزرگترین ناوهای هواپیمابر آمریکایی هستند که تاکنون، ۱۰ عدد از آنها ساخته شده است.
در پاسخ به ابهامات پیش آمده در مورد ماکت خبرساز، شبکه تلویزیونی العالم، وابسته به صدا و سیما، در فروردین ماه اعلام کرد که این ماکت قرار است در ساخت یک فیلم سینمایی در مورد هواپیمای مسافربری ایرباس ایران مورد استفاده قرار بگیرد که در تیر ماه ۱۳۶۷، توسط رزمناو آمریکایی "وینسنس" سرنگون شد.
آنچه پذیرش این توضیح را کمی مشکل می کرد، آن بود که رزمناو وینسنس (با ابعاد ۱۷۳ در ۱۷ متر)، بسیار کوچک از ناوهای هواپیمابر کلاس نیمیتز (با ابعاد ۳۳۳ در ۷۷ متر) بود. در شرایطی که ماکت ها، معمولا کوچکتر یا هم اندازه نمونه واقعی هستند، منطقی نبود که ماکت سینمایی کشتی آمریکایی، دارای مساحتی معادل تقریبا ۹ برابر نمونه واقعی باشد.
شاید در مواجهه با چنین ابهاماتی بود که یک ماه بعد از ادعای کاربرد سینمایی ماکت مورد نظر، علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه، اذعان کرد که این ماکت برای استفاده در تمرینات دریایی و موشکی ساخته شده است.
اکنون، با روشن شدن سرنوشت نهایی ماکت جنجالی - آن هم درست چند هفته مانده به مهلت "توافق سیاسی" در مذاکرات هسته ای - می توان حدس زد که احتمالا هدف اصلی ساخت آن، از ابتدا ارسال پیامی مشخص به ایالات متحده، در زمانی معنی دار بوده است.
اینکه انهدام چنین ماکتی در عمل، چه تاثیری بر افکار عمومی، دولتمردان و نمایندگان کنگره آمریکا بر جای خواهد گذاشت، البته به بحث جداگانه ای نیاز دارد.
این ویدئو بخشی از تصاویری است که تلویزیون دولتی ایران از صحنه حمله نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران به این ماکت منتشر کرد.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar