Negar-Haeri
تقاطع: نگار حائری، وکیل و زندانی سیاسی پس از نه ماه بازداشت موقت، صبح روز چهارشنبه (۶ اسفند-۲۵ فوریه) با قرار وثیقه‌ی سنگین ۲ میلیارد تومانی از زندان قرچک ورامین آزاد شد.
خانم حائری در تاریخ چهارم خرداد سال جاری به اتهام «تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب از طریق مصاحبه با رسانه‌های بیگانه» بازداشت و به زندان زنان در قرچک منتقل شد. مصداق این اتهامات، گفتگوهای او درباره‌ی وضعیت پدرش با رسانه‌های فارسی‌زبان بیرون از ایران عنوان شده است که پیش‌تر در زمستان سال ۱۳۹۲ انجام داده بود.
ماشاءالله حائری، پدر این وکیل دادگستری، از هواداران “سازمان مجاهدین خلق” است که در آذرماه ۱۳۸۸ توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد و بعدها از سوی “مقیسه”، رییس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اعدام محکوم شد که این حکم در مرحله‌ی تجدیدنظر به ۱۵ سال حبس و تبعید به زندان رجایی‌شهر کرج تبدیل گردید.
در این میان، نگار حائری که وکیل مدافع پدرش بود، ابتدا به دلیل بر عهده داشتن «وکالت یک منافق بدون اجازه از دادستان» با تعلیق پروانه‌ی وکالت به مدت ۱۰ سال مواجه شد. او بعدتر در سال ۱۳۹۰ به اتهام هواداری از “سازمان مجاهدین خلق” دستگیر شد که پس از چهارماه و نیم حبس که نزدیک به سه ما آن در انفرادی بود، با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی آزاد گردید. او بعدها در مصاحبه‌ای گفت که در دوره‌ی ۲۴ روزه‌ی بازداشتش در “آگاهی شاپور”، «بر اثر ضربه‌هایی که به پهلوهایش زدند دچار خونریزی کلیه شده است».
دستگیری دوم خانم حائری در تاریخ ۱۱ اردبیهشت ماه ۱۳۹۱ اتفاق افتاد که این بار نیز با همان اتهام پیشین در شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب محاکمه و در نهایت به یک سال حبس تعلیق‌شده به مدت ۵ سال محکوم شد.
بازداشت‌های متعدد نگار حائری و محرومیت او از حرفه‌ی وکالت درحالی است که نزدیکانش می‌گویند او هیچ گرایش سیاسی و وابستگی به سازمان مجاهدین خلق ندارد و تاوان گرایش پدر، عمو، و برادرش به این سازمان مخالف حکومت ایران را می‌دهد.