tisdag 3 februari 2015

تصویب یک فوریت طرح مجلس برای لغو توافق ژنو در صورت تصویب تحریم‌‌های جدید

تصویب یک فوریت طرح مجلس برای لغو توافق ژنو در صورت تصویب تحریم‌‌های جدید

  • 3 ساعت پیش
  •  
  • 5اظهارنظر
نمایندگان مجلس ایران یک فوریت طرحی را تصویب کردند که به موجب آن در صورت اعمال تحریم های تازه علیه ایران، توافق اتمی ژنو لغو می شود و "اقدامات ایران در راستای فناوری هسته‌ای به نقطه قبل از این توافقنامه باز می گردد".
به گزارش خبرگزاری ها، یک فوریت طرح "الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای"، در جلسه علنی سه شنبه ۱۴ بهمن با ۱۷۳ رای موافق از مجموع ۲۰۵ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسیده است.
ابراهیم کارخانه‌ای، رئیس "کمیته هسته‌ای" مجلس، پیش از رای گیری امروز خواستار آن شد که "مجلس با تاثیر از فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند من دیپلمات نیستم، من انقلابی‌ام، پاسخ یاوه‌سرایی‌ها و زیاده‌طلبی‌های آمریکا را بدهد."
مصوبه امروز مجلس، واکنشی به تلاش های اخیر گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا برای تصویب طرحی است که در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته ای ایران و قدرت های جهانی در مهلت توافق شده، تحریم های جدید و شدیدی را علیه ایران پیش بینی می کند.
دولت آمریکا از کنگره خواسته تا پایان مهلت مذاکرات علیه ایران تحریم تازه‌ای وضع نکند و رئیس جمهور آمریکا هشدار داده که چنین تحریم‌هایی را در صورت تصویب در کنگره وتو خواهد کرد.
مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ تا آخر ژوئن (نهم تیرماه) تمدید شده است و دو طرف گفته‌اند که انتظار دارند تا ماه مارس (اسفند) به یک توافق کلی سیاسی دست پیدا کنند.
بر اساس توافق موقت دو طرف، ایران قبول کرده است که بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند به شرط آن که بخشی از درآمدهای مسدود شده ایران آزاد شود و تحریم تازه‌ای هم علیه تهران وضع نشود. در این دوره قرار است مذاکرات جامع هسته ای ادامه یابد.
هدف از مذاکرات جامع، رسیدن به توافق جامع اتمی با هدف حل و فصل نهایی پرونده ایران، در برابر رفع نگرانی جهانی از اهداف برنامه اتمی این کشور است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar