lördag 18 februari 2017

شرح عملیات ترور شاپور بختیار با حضور یکی از عوامل ترور در تلویزیون ایران - ویدیو

شرح عملیات ترور شاپور بختیار با حضور یکی از عوامل ترور در تلویزیون ایران - ویدیو

این ویدئو بخشی از برنامه‌ی "جهان‌آرا" است که روز ۲۳ بهمن امسال از شبکه تلویزیونی "افق" وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با موضوع زندگی "عماد مغنیه" فرمانده سابق عملیات "حزب‌الله" لبنان پخش شد.

دو مهمان این برنامه یکی سعید قاسمی از فرماندهان سپاه پاسداران بود که به شرح شماری از عملیات‌های تروریستی به اجرا درآمده توسط عماد مغنیه شامل بمب‌گذاری و آدم‌ربایی پرداخت.

مهمان دیگر اما "انیس نقاش" عامل لبنانی اولین سوءقصد به جان شاپور بختیار، آخرین نخست‌وزیر ایران پیش از انقلاب اسلامی بود که از سوی "وحید یامین‌پور" مجری این برنامه زنده تلویزیونی این‌گونه معرفی شد: «آقای نقاش یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای یک عملیاتی عازم پاریس می‌شود برای به درک واصل کردن نخست‌وزیر شاه، شاپور بختیار. هرچند که آن عملیات در مرحله اول متوقف می‌شود اما ایشان در فرانسه بازداشت می‌شوند و به مدت ۱۰ سال در زندان‌های فرانسه بودند.»

"نقاش" پیش‌تر در مصاحبه‌ای عملیات ترور ناکام "بختیار" در تابستان ۱۳۵۹ را این‌گونه شرح داده بود: «برنامه بر این اساس بود که من همراه دو نفر دیگر از همراهانم به عنوان خبرنگار وارد اتاق بختیار شویم و در حین مصاحبه با اسلحه‌ی صدا-خفه‌کن شاپور و همراهش را ترور کنیم. اما متأسفانه با اشتباه صادق خلخالی و صحبتی که انجام داد، دیگر بختیار نه وقت مصاحبه می‌داد و نه حتی تلفن‌های ما را پاسخ می داد. محافظ‌های بختیار نیز افزایش پیدا کرد. درنتیجه ما مجبور شدیم با کشتن افراد پلیس جلوی منزل او به سختی وارد خانه شویم و به زور تا پشت در اتاق بختیار نفوذ کنیم. اما چون در دفتر بختیار ضد گلوله بود، هیچ کاری نتوانستم بکنم. یکی از دو گلوله‌ای که به من خورد، متعلق به سلاح خودم بود که به در شلیک کردم و کمانه کرد و برگشت سمت خودم. بعد هم که با پلیس فرانسه درگیر شدم و یک گلوله دیگر هم خوردم و دستگیر شدم.»

در جریان تلاش "نقاش" برای ترور بختیار، یک پلیس و یک شهروند فرانسوی کشته شدند.

بختیار اما ۱۱ سال بعد در ۱۵ مرداد ۱۳۷۰ (۶ آگست ۱۹۹۱) در سن ۷۷سالگی، توسط یک تیم ترور سه نفره متشکل از فریدون بویراحمدی، محمد آزادی و علی وکیلی‌راد که توانسته بودند در پوشش یاران وی به منزل مسکونی محافظت‌شده‌اش وارد شوند، به قتل رسید.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar