fredag 17 februari 2017

حمله‌ی مراجع تقلید به نظام بانکداری جمهوری اسلامی

حمله‌ی مراجع تقلید به نظام بانکداری جمهوری اسلامی

سودهای ربوی و جریمه‎ی دیرکرد که نظام بانکی از مردم می‌گیرد در حالیست که بسیاری از بدهکاران بزرگ در نظام بانکی، وابستگان نظام و مدیران حکومتی هستند.
akhond_irani
به گزارش «محبت نیوز» در تازه‌ترین گزارش مسئولان بانکی جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند که معوقات بانکی بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است. علی دیواندری رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی معوقات بانکی را یکی از مشکلات و معضلات اصلی نظام بانکی دانسته و گفته بعضی بدهکاران حرفه‌ای شده‌اند.
آنطور که او می‌گوید، مطالبات بانک‌ها به رقم ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسید که سهم بانک‌های دولتی‌ ۱۰۰ میلیارد تومان و سهم خصوصی‌ها هم ۱۰۰ میلیارد تومان است.
در عین حال در ایران گروهی از مراجع بلندپایه تقلید همواره نسبت به وضعیت نظام بانکداری در جمهوری اسلامی ایراد می‌گیرند، بخصوص در بحث سود بانکی از دیرکرد، همچنان که نوری همدانی دریافت دیرکرد از بدهکاران را حرام می‌داند.
نوری همدانی در صحبت‌هایی که واکنش‌های فراوانی را به دنبال داشت، به موضوع ربا در فعالیت‌های بانکی اشاره و تاکید کرد: «ربا، گناه کبیره‌ای است که در اسلام حرام است. اگر در مقابل یک قرض، پول بیشتری گرفته شود، حرام و ربا است و متأسفانه این کار در بانک‌های ما انجام می‌شود.
علوی ‌گرگانی از دیگر مراجعی است که علیه نظام بانکی موضع‌گیری کرده و گفته، «بانک‌ها به بهانه‌های مختلف کلاه درست می‌کنند و قانون را دور می‌زنند. مسئولین برخی بانک‌ها می‌خواهند درآمد بیشتر داشته باشند و مقید به بانکداری اسلامی نیست».
آیت‌الله مکارم شیرازی هم هشدار داده، «بانک‌ها گوش به بانکداری اسلامی نمی‌دهند؛ هرچه می‌گوییم به قانون بانکداری اسلامی عمل کنید گوش نمی‌کنند، این مسئله را بارها تذکر دادیم، ولی عملی نشد. مسئولین برخی بانک‌ها می‌خواهند درآمد بیشتر داشته باشند و مقید به بانکداری اسلامی نیستند».
سبحانی از مراجع تندرو هم در صف منتقدین نظام بانکی جمهوری اسلامی است. او نیز می‌گوید، موضوع اخذ دیرکرد از نظر اسلام حرام است و به نوعی ربا محسوب می‌شود و متاسفانه مشکل آن در کشور هنوز حل نشده است.
اما این همه‎ی مشکلات روحانیت با نظام بانکی ایران نیست، بلکه جوادی‌ آملی چندی پیش در دیدار با شهردار و استاندار قم گفته «ملت بدون ثروت مادی فقیر بوده و ستون فقرات او شکسته است؛ اکنون این ثروت‌ها در بانک‌های ربوی جمع‌آوری شده، در صورتی که ظرفیت‌های بسیاری در نقاط مختلف کشور نیازمند این سرمایه‌هاست. حقوق کارمندان بانک‌های ربوی حرام است، زیرا حقوق حلال در برابر کار حلال گرفته می‌شود».
نوری همدانی همچنین در تاریخ ۲۸ آبان ماه در دیدار رئیس اتاق بازرگانی با بیان اینکه موضوع اقتصاد از مسائل مهم در زندگی مردم است، گفت: «بانک‌ها یکی از موانع حل مشکلات اقتصادی هستند و با سودهای خود مردم را بیچاره کرده‌اند، دیرکرد وام حرام و یک نوع ربا است و نباید دیرکرد از مردم گرفته شود».
سودهای ربوی و جریمه‎ی دیرکرد که نظام بانکی از مردم می‌گیرد در حالیست که بسیاری از بدهکاران بزرگ در نظام بانکی، وابستگان نظام و مدیران حکومتی هستند که با استفاده از رانت‌های کلان پول‌های زیادی را از بانک‌ها بیرون کشیدند و معوقات خود را پرداخت نمی‌کنند و نظام بانکی هم قدرت برگرداندن این پول‌ها را ندارد.
در مقابل مردمی هستند که با هزار و یک مشکل و انواع چک و سفته و ضامن وام‌های کوچک دویست هزار تومانی تا پنج میلیونی با سودهای ۲۸ درصدی دریافت کرده‌اند و قدرت برگرداندن آن را ندارد، و جریمه‌های آن حتی از اصل مبلغ دریافتی هم بیشتر شده است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar