söndag 12 februari 2017

“معلولا” شهری که مردمانش به زبان “مسیح” سخن می گویند

“معلولا” شهری که مردمانش به زبان “مسیح” سخن می گویند

معلولا به زبان سریانی یعنی مکان مرتفعی که هوای تازه دارد. شهرت این شهر به دلیل وجود بناهای تاریخی مسیحی و دیگر ابنیه کهن است که سابقه آن به قرن دهم قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد.
معلولا
به گزارش «محبت نیوز» شهر “معلولا” در ۵۰ کیلومتری “دمشق”، مرکز سوریه و در پای صخره ها و در دل کوه ها قرار دارد. به گونه ای که خانه های اهالی این شهر به شکلی بسیار زیبا و تاریخی در داخل این کوه ها ساخته شده و بر بالای یکی از آنها صلیب بزرگی نهاده شده که روی آن عبارت “نور جهان” حک شده است.
اکثریت ساکنان شهر “معلولا” مسیحی هستند و باید “معلولا” را تنها شهر جهان به شمار آورد که ساکنان آن همچنان به زبان “آرامی” یا همان زبانی که عیسی مسیح به آن سخن می گفت، سخن می گویند.
شهر “معلولا” معروفیت جهانی خود را مدیون کلیساها و دیرهای تاریخی و باستانی خویش است که از جمله این دیرهای تاریخی باید از دیر “قدیسه تقلا” نام برد.
جمعیت شهر “معلولا” به خاطر ساختار و بافت کوهستانی این شهر متغییر است. گفته شده که جمعیت این شهر پیش از جنگ سوریه در تابستان به حدود ۲۰ هزار نفر و در زمستان به ۲۵۰۰ نفر می رسید.
زمانیکه در جنگهای ویرانگر اخیر گروه های مسلح اسلامگرای جهادی پای به شهر “معلولا” گذاشتند، فریاد زدند که امروز “پایتخت صلیبی ها” در سوریه را فتح کردند.
معلولا به شهر دیرهای جهان معروف است و یکی از معروفترین این دیرها دیر “مار سرکیس” است که قدمت آن به ۱۷۰۰ سال قبل باز می گردد. در این شهر می توان تنها قربانگاه جهان بنا شده بر راه و رسم بت پرستی را مشاهده کرد، چون پیشتر این دیر، معبد بت پرستان قبل از مسیحیت بوده، بنابراین عمر واقعی این دیر به ۲۳۰۰ سال پیش باز می گردد.
75449547
دیرهای تاریخی و زیبای متعددی که در شهر “معلولا ” واقع شده اند اماکنی بودند که تا پیش از آغاز بحران سوریه سالیانه هزاران مسیحی را برای بازدید از این کلیساها و دیرها راهی این شهر می شدند و هم اکنون تمام این آثار به تاراج و یغمای گروه های مسلحی جهادی اسلامی در آمده است.
در شهر تاریخی و دیدنی “معلولا” تا پیش از حملات اسلامگرایان جهادی در حدود ۴۰ کلیسای زیبا و فعال وجود داشت.
این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar