söndag 22 mars 2015

حوثی‌ها بخش‌هایی از شهر تعز را در یمن تصرف کردند

حوثی‌ها بخش‌هایی از شهر تعز را در یمن تصرف کردند

  • 2 ساعت پیش
درگیری ساکنان تعز با نیروهای حوثی
مقامات امنیتی یمن می‌گویند شورشیان حوثی بخشهایی از شهر تعز سومین شهر بزرگ این کشور و فرودگاه آن را در کنترل گرفته‌اند.
به گفته شاهدان عینی نیروهای حوثی با لباس‌های نظامی وارد فرودگاه تعز شده و در بخش‌هایی از شهر در حال گشتزنی هستند.
برخی شهرندان تعز در اعتراض به حضور نیروهای حوثی به خیابان‌ها آمدند اما با شلیک هوایی حوثی‌ها متفرق شدند.
خبرنگار بی‌بی‌سی در صنعا به نقل از منابع نظامی و شاهدان عینی می‌گوید حدود ۵۰ تانک از پادگانی در صنعا خارج شده و به سوی تعز حرکت می‌کنند تا موضع حوثی‌ها را در این شهر تقویت کنند.
منابع محلی در یمن می‌گویند شبه‌نظامیان حوثی در این عملیات از حمایت نظامیان وفادار به علی عبدالله صالح رئیس جمهوری سابق یمن برخوردار هستند.
اعتراض شهروندان تعز به حضور حوثی‌ها در این شهر متفرق شد
شورای امنیت سازمان ملل روز یکشنبه نشستی اضطراری درباره تشدید بحران داخلی در یمن خواهد داشت.
شورشیان حوثی که شیعه زیدی هستند و خود را انصارالله می‌نامند کنترل بخش‌های وسیعی از شمال یمن را در اختیار دارند.
روز یکشنبه وزارت خارجه آمریکا تایید کرد که باقیمانده نیروهای نظامی آمریکایی در یمن که صد نفر بودند به سبب وخامت وضع امنیتی از این کشور خارج شده اند.
تعز که بین صنعا پایتخت و عدن در جنوب یمن واقع است پیش از این در کنترل نیروهای وفادار به عبدربه منصور هادی رییس جمهوری این کشور بود.
حوثی‌ها حمله انتحاری اخیر به مساجد خود در صنعا را نتیجه ائتلاف هواداران آقای هادی و القاعده می‌دانند
یک منبع نظامی بی بی‌بی‌سی گفته است که حوثی‌ها پس از تسلط یافتن کامل بر تعز، خود را برای حمله به جنوب کشور آماده می‌کنند.
دو ماه قبل شورشیان حوثی دولت آقای هادی را در صنعا ساقط کردند و او از پایتخت به عدن در جنوب یمن گریخت.
از آن پس شورشیان اعلام کردند دولت تازه ای تشکیل خواهند داد و یک شورای موقت پنج نفره ریاست جمهوری، اداره امور را در گرفت.
روز شنبه آقای هادی که هنوز خود را رییس جمهوری یمن می‌داند و از حمایت کشورهای غربی و عرب منطقه برخوردار است از حوثی‌ها خواست تا از صنعا عقب نشینی کنند اما حوثی‌ها در پاسخ خواستار بسیج عمومی علیه نیروهای وفادار به آقای هادی شدند.
یمن پایگاه القاعده در شبه جزیره عربستان است اما از حدود چهار ماه قبل گروه موسوم به "دولت اسلامی" (داعش) نیز در این کشور پایگاهی احداث کرده‌ است.
روز جمعه برای نخستین بار گروه داعش در یمن مسئولیت انفجارهای انتحاری در دو مسجد حوثی‌ها در صنعا را به عهده گرفت. این حملات انتحاری دستکم ۱۳۷ کشته و صدها مجروح باقی گذاشت.
حوثی‌ها این حملات را نتیجه ائتلاف گروه‌های "تکفیری" و آقای هادی می‌دانند. محمد عبدالسلام یکی از سخنگویان حوثی‌ها گفته است دست جنبش انصارالله در برابر "ائتلاف" آقای هادی و القاعده بسته نیست.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar