måndag 9 mars 2015

وزیر نیرو از توقف ساخت سه سد بر روی دریاچه ارومیه خبر داد

وزیر نیرو از توقف ساخت سه سد بر روی دریاچه ارومیه خبر داد

  • 3 ساعت پیش
بحث خشک شدن دریاچه ارومیه در دو دهه اخیر بارها مورد بحث کارشناسان محیط زیست و فعالان این حوزه قرار گرفته است
حمید چیت‌چیان، وزیر نیروی ایران، امروز سه‌شنبه ۱۸ اسفند ماه با اشاره به تلاش‌هایی که برای احیای دریاچه ارومیه صورت گرفته است، گفت: "ساخت سه سد در حوضه آبریز دریاچه ارومیه متوقف و همچنین مقدار قابل توجهی آب از چهار سد به سمت دریاچه ارومیه رها سازی شده است."
به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر نیرو با انتقاد از برداشت بی‌رویه آب برای کشاورزی در این منطقه گفت: "۲۰ سال پیش در حوضه دریاچه ارومیه ۱۵۰ هزار هکتار کشاورزی صورت می‌گرفت ولی امروز به بیش از ۵۰۰ هزار هکتار رسیده و این در حالی است که به ازای هر هکتار ۱۰ هزار مترمکعب آب مصرف می‌شود، لذا ۳.۵ میلیارد مترمکعب بیش از ۲۰ سال گذشته آب برداشت می‌کنیم."
بحث خشک شدن دریاچه ارومیه در دو دهه اخیر بارها مورد بحث کارشناسان محیط زیست و فعالان این حوزه قرار گرفته است. در حالیکه مقامات دولتی خشکسالی را باعث شرایط فعلی دریاچه ارومیه عنوان می‌کنند، کارشناسان محیط زیست سیاست‌های دولت در ۱۵ سال گذشته را عامل این وضعیت می‌دانند.
دریاچه ارومیه که بزرگترین دریاچه داخلی ایران است در سالهای اخیر با بحران کم آبی رو به رو شده و بخش عمده‌ای از آن خشک شده است.
توسعه بیش از حد کشاورزی، مصرف بی‌رویه آب، حفر چاههای عمیق، احداث سد بر روی ۱۱ رود آب شیرین حوضه دریاچه ارومیه و ساخت جاده در این دریاچه از عمده دلایل روند رو به خشک شدن این دریاچه عنوان شده است.
در آخرین برآوردی که در سالجاری انجام گرفته بیش از ۹۳ درصد از آب دریاچه ارومیه خشک شده و افزایش بیش از حد غلظت نمک جان "آرتمیاها" تنها موجودات زنده این دریاچه را به مخاطره انداخته است.
مقام‌های زیست محیطی ایران می‌گویند با خشک شدن دریاچه ارومیه ایران در معرض یک "فاجعه ملی زیست محیطی" قرار می‌گیرد. کارشناسان معتقدند این وضعیت می‎‌تواند بر محیط زیست کشورهای همجوار ایران هم تاثیر منفی بگذارد.
وزیر نیروی ایران سال گذشته نیز در مراسم هم‌اندیشی راهکارهای نجات دریاچه ارومیه گفته بود که "عملکرد همه ما و نیز مردمی که ساکن منطقه هستند منجر به وضعیت فعلی شده است و بنابر این همه ما مقصر هستیم."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar