tisdag 30 maj 2017

امانوئل مکرون: استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه خط قرمز فرانسه است

امانوئل مکرون: استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه خط قرمز فرانسه است

رئیس‌جمهوری فرانسه روز دوشنبه هشتم خرداد در جریان نخستین نشست مشترک خبری‌اش با همتای روس خود گفت که استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه خط قرمز فرانسه است و این اقدام را تلافی می‌کنیم.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، امانوئل مکرون گفت: «هر گونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی با تلافی و اقدام فوری روبه‌رو خواهد شد، این موضوع حداقل برای فرانسه مهم است».

او افزود که هدفش جنگ علیه تروریسم در این کشور است و خواهان همکاری با ولادیمیر پوتین برای پایان دادن به آن است.

فرانسه و روسیه مواضع مختلفی در قبال جنگ داخلی سوریه دارند. در حالی که مسکو حامی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، است فرانسه بخشی از ائتلاف غرب به رهبری آمریکا است که از گروه‌های شورشی حمایت می‌کند و رژیم اسد را متهم کرده که در گذشته از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است.

آقای مکرون در بخش دیگری از سخنانش گفت که گفت‌وگوی صریحی با پوتین داشته است و اینکه هر دو در برخی از مسائل با هم اختلاف‌نظر دارند.

او همچنین از آنچه که پروپاگاندای رسانه‌های دولتی روسیه در جریان انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، خواند انتقاد کرد و گفت که این رسانه‌ها در جریان کارزار انتخاباتی فرانسه به عنوان ارگان‌های «تبلیغاتی» عمل کردند.

رئیس‌جمهوری جدید فرانسه به طور مشخص «راشا تودی» و «اسپوتنیک» را بخشی از ساختار حکومت روسیه توصیف کرد که به گفته او، «اخبار جعلی» پخش می‌کنند.

آقای مکرون گفت به همین دلیل بود که خبرنگاران این دو رسانه را از ورود به ستاد انتخاباتی‌ خود در جریان مبارزه برای کسب مقام ریاست‌جمهوری منع کرد. او در انتخابات روز هفتم مه توانست رقیب خود ماری لوپن را شکست دهد.

اما ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، اتهامات به مسکو در مورد دخالت در انتخابات دیگر کشورها را رد کرد و گفت که در این مورد صحبتی با همتای فرانسوی‌اش نداشته و آقای مکرون نیز این موضوع را مطرح نکرده است.

او تأکید کرد در دیدار با مارین لوپن، رقیب انتخاباتی آقای مکرون، در مسکو قصد نداشته است که بر روند رأی‌گیری انتخابات فرانسه اثر بگذارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رئیس‌جمهوری روسیه خانم لوپن را سیاستمداری توصیف کرد که خواهان توسعه روابط دوستانه با مسکو است.

آقای پوتین گفت که غیرعادی است اگر روسیه بخواهد درخواست‌های سیاستمداران اروپایی را که خواهان تعمیق روابط هستند رد کند.

به گفته او، روسیه به خوبی از نظرسنجی‌ها که بیانگر پیروزی مکرون بودند آگاه بوده است.

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین تصریح کرد که او و همتای فرانسوی‌اش موافقت کردند که همکاری نزدیکی در زمینه مبارزه با تروریسم داشته باشند.

او افزود که طرفین درباره وضعیت سوریه نیز با هم گفت‌وگو کردند. آقای پوتین بر لزوم تقویت دولت بشار اسد تأکید کرد و آن را اقدامی لازم در مسیر مبارزه با تروریسم دانست.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar