tisdag 30 maj 2017

دیدار “جاستین ترودو” و “پاپ فرانسیس” زیر سایه مساله کلیسای کاتولیک و بومیان کانادا

نخست وزیر کانادا، پس از دیدار با پاپ، گفته است که خواسته عمیق کانادایی‌ها، برای عذر خواهی و حرکت به سوی یک آشتی واقعی با بومیان کانادا را با رهبر کاتولیک‌های جهان مطرح کرده است.

به گزارش «محبت نیوز» نخست وزیر کانادا، روز دوشنبه ۲۹ می، در دیدار با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، درخواست کرد کلیسای کاتولیک، به صورت رسمی از قربانیان پانسیون‌های کودکان بومی کانادا پوزش بخواهد.
دلیل تقاضای نخست وزیر کانادا از پاپ، برای پوزش خواهی، آزارهایی است که کشیشان و مقامات کلیساهای کاتولیک، در مورد کودکان بومی کانادا اعمال کرده‌اند. از سال ۱۸۴۰ تا ۱۹۹۶، حدود ۱۵۰ هزار کودک متعلق به گروه‌های بومی کانادا، توسط کشیشان و مسئولان کلیساهای کاتولیک، از خانواده‌ها به زور جدا شده و به پانسیون‌های کاتولیک فرستاده شده بودند، تا در مدارس کاتولیک آموزش ببینند.
آخرین پانسیون فعال کلیسای کاتولیک، برای کودکان بومی کانادا، در سال ۱۹۹۶، در نزدیکی شهر Regina، در استان Saskatchewan، تعطیل شد.
به نوشته persianmirror، نخست وزیر کانادا، پس از دیدار با پاپ فرانسیس، در یک گفتگوی کوتاه با رسانه‌ها گفت که خواسته عمیق کانادایی‌ها، برای پوزش خواهی و حرکت به سوی یک آشتی واقعی با بومیان کانادا را با رهبر کاتولیک‌های جهان مطرح کرده است.
این در حالیست که واتیکان پیش از این یعنی در سال ۲۰۰۹ اعلام نموده که پاپ بندیکت شانزدهم رهبر قبلی کاتولیک‌های جهان، در مورد رفتار کشیشان نسبت به کودکان بومی کانادا، ابراز تاسف کرده بود.
به گفته ترودو:« پاپ گفته است در تمام زندگی هدفش کمک به مردم حاشیه نشین جهان و مبارزه برای آنها بوده است. و در نظر دارد بزودی با من و کشیشان کانادایی، مسیر رسیدن به این درخواست را مشخص کند.»
جاستین ترودو پیش از این گفته بود که نمی‌تواند رهبر کاتولیک‌های جهان را مجبور کند تا پوزش بخواهد، اما امیدوار است کلیسای کاتولیک تعهدی سازنده در این زمینه اتخاذ کند.
جاستین ترودو و پاپ فرانسیس در دیدار نیم ساعته خود همچنین در باره موضوعاتی چون آزادی مذهبی و وضعیت خاورمیانه گفتگو کردند.
واتیکان نیز در اطلاعیه کوتاهی که پس از دیدار نخست وزیر کانادا با رهبر کاتولیک‌های جهان منتشر کرد، بیشتر به کمک کلیسای کاتولیک به کانادا و روابط میان اتاوا و واتیکان تاکید کرده است.
نخست وزیر کانادا در پایان دیدارش با پاپ، مجموعه‌ای نادر و قدیمی از یادداشت‌های کشیشان مسیحی و یک فرهنگ لغات منتشر شده توسط یک کشیش، در قرن هفدهم در کانادا را به پاپ هدیه داد.
ترودو گفت از پاپ فرانسیس دعوت کرده است در آینده به کانادا سفر کند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar