tisdag 9 maj 2017

کاندیداتوری “ابراهیم رئیسی” تابوی انتقاد به مالیات نپرداختن آستان قدس را شکست

کاندیداتوری “ابراهیم رئیسی” تابوی انتقاد به مالیات نپرداختن آستان قدس را شکست

بسیاری از کارشناسان اقتصادی عنوان کردند که عدم پرداخت مالیات در آستان قدس در شرایطی است که این مجموعه با میلیاردها تومان گردش مالی سالیانه به طور علنی مالیات نمی‌پردازد.
به گزارش «محبت نیوز» پیش از شروع مناظره‌های انتخاباتی در ایران قبل از آنکه مشخص شود سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس (مقبره امام هشتم شیعیان در مشهد) در حد و اندازه‌های ریاست جمهوری در ایران نیست، تصویری که همگان از شخصیت رئیسی بر اساس پیشینه‌اش دارند بازمی گردد به دوران سیاهی که وی عضو کمیته‎ی مسئول اعدام‌های گسترده تابستان سال ۶۷ بوده است.
تا قبل از دو مناظره انتخاباتی تصویری که از او در سیمای جمهوری اسلامی پخش شده بود، در اقامه‎ی نماز جماعت خلاصه می‌شد که گاه و بیگاه یکی از شبکه‎های تلویزیونی پس از اذان آن را پخش می‌کرد.
باور عمومی بر آن بود که رئیسی اصلی‌ترین رقیب حسن روحانی در جریان مناظره‌های انتخاباتی باشد و با توجه به حمایت‌های علی خامنه‌ای و حاکمیت از او رقیبی جدی برای طیف اصلاح ‏طلب و میانه‎رو به شمار می‌رفت. اما تاکتیک حسن روحانی و اسحاق جهانگیری در مناظره‌ها نادیده گرفتن او در مقابل حمله محمد باقر قالیباف بود.
حتی در مناظره اول آن زمان که ابراهیم رئیسی انتقاد کرد که بعضی نهادها و ارگان‌ها از پرداخت مالیات فرار می‌کنند، هیچ یک از کاندیداهای منتقد او در پاسخ اشاره نکردند که رئیسی متولی بزرگترین بنگاه مذهبی اقتصادی ایران است که به فرمان علی خامنه‌ای از پرداخت مالیات معاف شده است در صورتی که میلیاردها تومان در طول سال از طریق شرکت‌های زیر مجموعه‎ی خود درآمد دارد که افزون بر نذورات و صدقات و موقوفات می باشد.
اما حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در سخنانی تازه بدون آنکه نامی از ابراهیم رئیسی یا نهاد و موسسه خاصی بیاورد گفته: «می‌گویند باید مالیات بدهید، ولی کسی نمی‌پرسد در آنجایی که شما مدیریت می‌کنید، مالیات داده‌اید؟».
حالا حضور ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران فرصتی شده تا بحث عدم پرداخت مالیات توسط آستان قدس بیش از گذشته در رسانه‌ها به بحث و گفتگو گذاشته شود.
شاید اگر رئیسی این شانس را داشت که رئیس جمهور باشد، متوجه می‎شد که عدم پرداخت مالیات از سوی آستان قدس با آن حجم درآمد چقدر به ضرر دیگر بخش‌های دولتی و در مجموع به زیان اقتصاد است، اما همین حضور او نیز سبب شد تا تابو و ترس صحبت کردن از مالیات آستان قدس شکسته شود و مسئله رسانه‎ای گردد.
ابراهیم رئیسی در پاسخ به منتقدین گفته درآمد آستان قدس از دو محل وقف و نذورات است و تمامی شرکت‌های تابعه وقفی است و توپ را در زمین روح‌الله خمینی انداخت و گفت با حکم سه دهه‌‏ی پیش او آستان قدس از پرداخت مالیات معاف است.
با این حال بسیاری از کارشناسان اقتصادی عنوان کردند که عدم پرداخت مالیات در آستان قدس در شرایطی است که این مجموعه با هزاران میلیارد تومان گردش مالی سالیانه و نهادهای مشابه آن «فعالیت‌های اقتصادی» دارند و علنی مالیات نمی‌پردازند.
این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar