lördag 20 maj 2017

اعلام همبستگی مردم و دولت انگلستان با مسیحیان قبطی مصر

اعلام همبستگی مردم و دولت انگلستان با مسیحیان قبطی مصر

نخست وزیر انگلستان در پیامی با اشاره وضعیت دردناک مسیحیان خاورمیانه، تأکید کرد مردم و دولت انگلستان همواره با نگرانی اوضاع مسیحیان این منطقه و بخصوص مصر را بررسی می کنند.
به گزارش «محبت نیوز» در پی سفر پاپ “تواضروس” پیشوای مسیحیان قبطی مصر به انگلستان، مسیحیان این کشور و گروهی از سیاستمداران انگلیسی همبستگی خویش را با مسیحیان قبطی مصر ابراز داشتند. سفر پیشوای مسیحیان مصر پس از سفر پاپ فرانسیس به مصر صورت می پذیرد.
به گفته خبرگزاری (WWM)، پاپ “تواضروس دوم” در سفر به انگلستان با گروهی از سیاستمداران و مسیحیان انگلیسی دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار طرفین ضمن گفتگو در مورد شرایط سخت مسیحیان قبطی مصر، خواستار توجه جهانی و فشار به دولت مصر جهت کسب امنیت جانی برای مسیحیان قبطی شدند. پیشتر پاپ فرانسیس در اوج حملات اسلامگرایان به مسیحیان، با سفر به مصر در همبستگی خویش را با مسیحیان قبطی اعلام کرده بود.
پیشوای مسیحیان قبطی در مراسمی که در کلیسای قبطی سنت جورج در جنوب لندن برگزار شد، شرایط امروز مسیحیان قبطی را بازگو کرد.ترازا می، نخست وزیر بریتانیا با فرستادن پیامی همبستگی خویش را با مسیحیان قبطی ابراز داشت.
نخست وزیر انگلستان در این پیام با اشاره وضعیت دردناک مسیحیان عراق و سوریه، تأکید کرد مردم و دولت انگلستان همواره با نگرانی اوضاع مسیحیان خاورمیانه را بررسی کرده اند. پیشوای مسیحیان مصر، در ادامه سفر خویش به انگلستان با سایر مسیحیان اعم از پروتستان، آنگلیکان، کاتولیک و ارتدوکس دیدار و گفتگو خواهد کرد.
قِبطی‌ها نام قومی از مسیحیان بومی کشور مصر می‌باشد که پرجمعیت‌ترین اقلیت مسیحی این کشور به شمار می‌آیند. مسیحیت بین سال‌های ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلادی اصلی آئین در مصر به شمار می‌رفت.
پس از فتح مصر بدست مسلمانان تا میانه های قرن دهم میلادی همچنان مذهب اصلی این کشور باقی ماند. پس از آن مسیحیان همواره به عنوان یکی از اقلیت‌های بزرگ در مصر به شمار رفته اند. از نظر تاریخی قبطیان به زبان قبطی صحبت می‌کردند که بازمانده‌ای از زبان دموتیک از مصر باستان (زمان اشغال مصر توسط یونانی‌ها) به شمار می‌آید.
از نیمه‌های قرن هجدهم میلادی این زبان شروع به انقراض نموده و حالا بیشتر این مردمان به زبان عربی تکلم می کنند. امروزه قبطیان بیشترین جمعیت مسیحی در خاورمیانه را تشکیل می‌دهند و یکی از بزرگترین اقلیت‌های مذهبی در این منطقه می‌باشند.
اکثر قبطی‌ها از نظر مذهبی پیرو کلیسای ارتدکس قبطی اسکندریه می‌باشند. در حدود ۸۰۰۰۰۰ نفر از آن‌ها نیز بین دو شاخه کاتولیک قبطی و پروتستان قبطی تقسیم شده‌اند.
چندی پیش اسلامگرایان دو کلیسای قبطی را در مصر منفجر کردند. در انفجار اول در کلیسای جرجیس قدیس در شهر طنطا دست کم ۲۵ نفر کشته شدند و بیش از هفتاد نفر زخمی شدند، این انفجار در حالی رخ داد که همزمان با سایر مسیحیان جهان در این کلیسا مراسم یکشنبه نخل یکی از مناسبتهای مهم مسیحیان برپا بود.
اندکی بعد انفجار دیگری در مقابل کلیسای مرقس قدیس در شهر اسکندریه رخ داد. در این انفجار دست کم یازده نفر کشته شدند. گروه دولت اسلامی (داعش) مسوولیت هر دو حمله را به عهده گرفت.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar