måndag 15 maj 2017

تلاش تیم رییسی و قالیباف برای جذب ارامنه ایران

تلاش تیم رییسی و قالیباف برای جذب ارامنه ایران

اعضای ستاد انتخاباتی قالیباف و ابراهیم رئیسی تلاش زیادی می‌کنند تا با همکاری تعدادی از نمایندگان اقلیت ارامنه در مجلس، آراء ارمنیان را در انتخابات ریاست جمهوری به سمت محافظه‌کاران متمایل کنند.
به گزارش«محبت نیوز» در ایام انتخابات توجه نامزدهای ریاست جمهوری ایران به اقلیت‌های دینی و قومی افزایش پیدا کرده است. این که دغدغه‌های اقلیت‌های دینی به یکباره مورد توجه سیاستمداران جمهوری اسلامی قرار گرفته بیش از آنکه آغاز یک تحول مثبت یا اصلاح وضعیت بحرانی اقلیت‌های دینی باشد، یک هیجان موقت و زودگذر با اهداف انتخاباتی است.
با این حال در همین فضای محدود و موقت موضوعاتی مطرح می‌شود که تنها بخشی از وضعیت تاسف‏‌باری است که اقلیت‌های دینی و قومی در ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
در چارچوب تبلیغات انتخاباتی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران روز شنبه ۱۹ اردیبهشت (نهم ماه مه) گروهی از نمایندگان ستاد ابراهیم رئیسی نامزد تندروی انتخابات در محل خلیفه‌گری ارامنه تهران با جمعی از نمایندگان جامعه ارامنه تهران دیدار و گفتگو کردند.
در آغاز این دیدار روبرت بیگلریان، رئیس شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران گزارشی از ساختار ملی، مذهبی و اجتماعی و همچنین شیوه مدیریت جامعه ارامنه ارائه و بر حضور داوطلبانه اعضای جامعه ارامنه در فعالیت های مربوط به شوراها و نهادهای مختلف تاکید کرد.
او در سخنان خود پرسش‌ها و نگرانی‌های جامعه‎ی ارامنه از جمله مشکلات موجود در مسیر استخدام اقلیت‌های دینی در سازمان‌های دولتی و همچنین بعضی از مشکلات حقوقی و قضایی را مطرح کرد از قوای مقننه، قضائیه و مجریه خواستار حل مشکلات اقلیت‌های دینی شد.
سپس زارعی، نماینده ستاد رئیسی به تشریح برنامه‌های این نامزد انتخابات پرداخت، با این حال به جز کلی گویی، از برنامه‌ی خاصی صحبت نکرد و تنها گفت ابراهیم رئیسی کلیه کسانی که دارای شناسنامه ایرانی هستند را ایرانی می‌داند و از حقوق ویژه برخوردارند!
اما دو روز قبل از این دیدار یعنی ۱۷ اردیبهشت «ژرژیک آبراهامیان» نماینده ارامنه اصفهان و جنوب در گفتگویی علیه حسن روحانی تاکید کرده، دولت او به هیچ عنوان تغییرات اساسی برای ارامنه نداشته و انتقادات فراوانی در خصوص رسیدگی مناسب به اقلیت‌های مذهبی متوجه اوست.
انتقادات این نماینده از دولت درحالیست که تا امروز همه نمایندگان ارامنه، یهودی و زرتشتی مجلس همواره مدعی بودند در هیچ کجای دنیا به اندازه جمهوری اسلامی به وضعیت اقلیت‌های دینی خوب نیست.
 ژرژیک آبراهامیان خطاب به دولت روحانی گفته «اینگونه می‌خواهیم در جامعه عدالت گستری کنیم؟ اگر می‌خواهیم به شرایط مناسب سیاسی برسیم باید همه احزاب و گروه‌ها از حقوق مساوی برخوردار باشند».
او پرسیده «آیا در کشور ما همه اقلیت‌ها دارای حقوق مساوی هستند؟ زمانی که فرماندار خانم اهل سنت در جایی منصوب می‌کنیم از دو طرف مورد حمله‌ایم. از طرفی چرا خانم؟ و از طرفی چرا یک اهل سنت؟ حقوق شهروندی برای این است؟».
ژرژیک آبراهامیان در گفتگو با «انقلاب نیوز» گفته «تاثیرات منفی اقتصاد به صورت صد در صدی بر ارامنه نیز تاثیر گذار بوده و متاسفانه مشکلات اقتصادی برای ارامنه در این چهار سال بود و هنوز هم ادامه دارد و ارامنه از عملکرد دولت نارضایتی دارند».
اما بخش مهم این گفتگو آنجاست که نماینده ارامنه جنوب می‌گوید: «رئیسی بسیار انسان شریف و بزرگواری هستند، گذشته ایشان منشا خدمات فراوانی بوده و ریاست جمهوری برازنده شخصیت بسیار سنگین آقای رئیسی است. ایشان جزو ذخایر انسانی ما محسوب می‌شوند. در مجموع که من درباره زندگی، کار و خدمات ایشان شنیده‌ام و دیده ام بسیار مثبت است».
او همچنین تاکید کرده قالیباف شهردار تهران نیز حتمن چون صلاحیت ریاست جمهوری را داشته شورای نگهبان او را تایید کرده و منشاء خدمات فراوانی در شهر تهران بوده و عملکرد قالیباف هم نشان دهنده آن است که می‌تواند برای مردم رئیس جمهور خوبی باشد».
این در حالیست که این نماینده پس از آنکه شورای نگهبان دستور به رد صلاحیت اقلیت‌های دینی در شورای شهر را صادر کرد، سکوت اختیار کرده بود.
پس از رد صلاحیت‌ها در بین نمانیده‌های اقلیت فقط «یوناتن بت‌کلیا» نماینده آشوریان در مجلس به این ماجرا اعتراض کرد و از علی لاریجانی رییس مجلس خواستار پیگری این ابلاغیه و همینطور رعایت حقوق اقلیت‌ها طبق قانون در انتخابات شورای شهر شد.
بت‌کلیا که به عنوان سخنگوی کمیسیون حقوق بشر قوه قضائیه جمهوری اسلامی در نشست‌های داخلی و خارجی با نهادهای حقوق بشری فعالیت دارد، بارها و بارها در چند سال اخیر مدعی شد که در هیچ کجای دنیا به اندازه جمهوری اسلامی ایران اقلیت‌ها آزادی ندارند و در هیچ دولت و حکومتی به حقوق آنها به اندازه جمهوری اسلامی احترام گذاشته نمی‌شود.
از طرفی پاسدار مرتضی طلایی رئیس پیشین نیروی انتظامی تهران و دوست نزدیک قالیباف که نامزد انتخابات شورای شهر است با آرمن نظریان یکی از چهار نامزد تایید صلاحیت شده از اقلیت‌های دینی تهران در شورای شهر عکس تبلیغاتی انداخته است.
پس از اعلام نتیجه رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها در تهران چهار داوطلب از اقلیت دینی تایید صلاحیت شدند.آندرانیک سیمونیان، آرمن نظریان و آرا شاه‌وردیان سه نامزد ارمنی این انتخابات هستند. بابک شهریاری نیز از زرتشتیان تهران است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar