torsdag 25 augusti 2016

'قایق‌های تندرو ایران به ناوشکن آمریکایی نزدیک شدند'

'قایق‌های تندرو ایران به ناوشکن آمریکایی نزدیک شدند'

  • 24 اوت 2016 - 03 شهریور 1395
کپی رایت تصویرگتی ایماژ
Image captionیک ناو متعلق به ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین
مقام های نظامی آمریکا روز چهارشنبه گفته اند که ۴ قایق نظامی ایران در مجاورت تنگه هرمز "با سرعت زیاد" به یک ناوشکن آمریکایی نزدیک شده اند.
به گزارش آسوشیتدپرس جان ریچاردسون، فرمانده عملیات دریایی ارتش آمریکا، گفت این حادثه پررنگ کننده تنش های دریایی با ایران است که شامل حوادث مشابهی از جمله بازداشت موقت ۱۰ ملوان آمریکایی در آب های ایران در ماه ژانویه می شود.
پیشتر یک مقام وزارت دفاع آمریکا که نامش فاش نشد به خبرگزاری رویترز گفت که حادثه روز ۲۳ اوت روی داد و دو عدد از قایق های سپاه پاسداران به کمتر از ۳۰۰ متری ناوشکن آمریکایی "یواس‌اس نیتز" رسیدند.
مقام آمریکایی اقدام قایق های ایرانی را "غیرایمن و غیرحرفه ای" توصیف کرد.
این مقام گفت:‌ "سرعت بالای حرکت به سوی ناوشکن آمریکایی... باعث ایجاد یک وضعیت خطرناک و آزارنده شد که می توانست به تنش بیشتر که نیازمند تدابیر دفاعی بیشتر است منجر شود."
یک مقام که از او هم نام برده نشد به آسوشیتدپرس گفت که ناوشکن آمریکایی پس از آن ده منور به سوی قایق های ایرانی پرتاب کرد و چند بار بوق خود را به صدا در آورد تا آنها را دور کند.
این مقام گفت که قایق ها اخطارهای ناوشکن را نادیده گرفتند و همچنان با سرعت به آن نزدیک شدند تا اینکه به کمتر از ۳۰۰ متری آن رسیدند.
دریابد ریچاردسون گفت که این حادثه سوالاتی درباره "عرف تازه" حاکم بر آب های بین المللی پدید می آورد.
مقام آمریکایی گفت که ناوشکن آمریکایی مجبور شد برای فاصله گرفتن از قایق های ایرانی تغییر مسیر دهد.
ایران به فعالیت های نظامی آمریکایی در نزدیکی مرزهای آبی خود بدبین است.
ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بندری در بحرین در خلیج فارس مستقر است. آمریکا در مواردی از نزدیک شدن قایق های تندرو ایرانی به کشتی هایش شکایت کرده است.
به گفته مقام های آمریکایی کشتی های ایرانی در ماه دسامبر گذشته راکت هایی به نزدیکی یک ناو جنگی آمریکا و سایر قایق ها در تنگه هرمز شلیک کردند و یک ماه بعد یک پهپاد بدون سرنشین را بر فراز ناو هواپیمابر یو‌اس‌اس هری ترومن در خلیج فارس به پرواز درآوردند.
ایران روز ۱۲ ژانویه ۱۰ ملوان دو قایق گشتی آمریکایی که وارد آب های ایران شده بودند را در اطراف جزیره فارسی در وسط خلیج فارس برای ساعاتی بازداشت کرد.
با این حال یک مقام نظامی آمریکا در خلیج فارس اخیرا گفت موارد زیادی پیش می آید که ناوهای جنگی ایران به ناوهای آمریکایی نزدیک می شوند و این نوع ترددها معمولا "به شکلی حرفه ای و ایمن انجام می شود."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar