fredag 26 augusti 2016

شاهدخت ایرانی که مسیحی شد که بود؟

شاهدخت ایرانی که مسیحی شد که بود؟

پس از وی همسر و فرزندانش نیز کاتولیک شدند. او بارها به ایتالیا و واتیکان سفر کرد و با رهبران مسیحی دیدار نمود.
به گزارش«محبت نیوز» شاهدخت شمس پهلوی بزرگ‌ترین فرزند رضا خان از تاج‌الملوک آیرملو و خواهر ارشد محمدرضا شاه پهلوی بود.
او پس از سپری کردن تحصیلات رایج در آن زمان، با فریدون جم فرزند مدیرالملک جم (وزیر و نخست وزیر دوره قاجار و پهلوی) ازدواج کرد. لیکن پس از کناره‌گیری رضا شاه از سلطنت، از همسرش جدا شد و چندی بعد در سال ۱۳۲۲ با عزت‌الله مین‌باشیان که هنرمند بود آشنا شد و در سال ۱۳۲۴ در قاهره با او ازدواج کرد. همسر جدید او نام و نام خانوادگی خود را به مهرداد پهلبد تغییر داد.
شمس پهلوی در دهه پنجاه تغییر دین داد و به مسیحیت گروید و در سال ۱۳۵۲ یک کلیسای اختصاصی در کاخ خود در مهرشهر کرج احداث نمود و به آیین مسیحیان کاتولیک درآمد.
پس از وی همسر و فرزندانش نیز کاتولیک شدند. او بارها به ایتالیا و واتیکان سفر کرد و با رهبران مسیحی دیدار نمود.
وی ریاست کانون بانوان ایران را که در اردیبهشت سال ۱۳۱۴ توسط رضاشاه برای پیشبرد و اجرای اهداف خود در خصوص کشف حجاب ایجاد شده بود، بر عهده داشت.
در کتاب «شمس پهلوی» که توسط مرکز بررسی اسناد تاریخی جمهوری اسلامی چاپ شد چنین نوشته شده است:«شمس و اشرف پهلوی دو خواهر محمدرضا بودند که جایگاه ویژه ای در دربار داشتند. شمس مورد علاقه پدرش بود و فردی غیر سیاسی محسوب می شد اما مسیحی شدن شمس، جسته و گریخته بین مردم شایعه بود، ولی به صحت و سقم آن چندان اطمینان نداشتند. البته دربار شاهنشاهی نیز علاقه‌ای نداشت که این خبر منتشر شود چون برای خاندان سلطنتی و شاه یک کشور اسلامی، زیبنده نبود که خواهرش به این آیین اعتقاد داشته باشد. به همین جهت شاه مستقیمن از عَلَم خواست که در کتمان این قضیه و بی‌ سروصدا بودن آن تلاش کند. »
چنان که عَلَم در ذیل خاطرات سال ۱۳۵۱ خود چنین می‌نویسد: «برنامه سفر شمس به رُم و واتیکان را تقدیم کردم، شاه آن را تأیید کرد، به شرط این‌ که والاحضرت درباره ملاقاتش با پاپ، زیاد سروصدا راه نیندازد…»
 شمس و خانواده اش در شهریور ماه ۱۳۵۷ کشور را ترک کردند و چندی بعد در کشور ترینیداد و توباگو در منطقه کارائیب ساکن شدند. سرانجام شمس پهلوی در سال ۱۳۷۴ در سن ۷۸ سالگی درگذشت و طبق آین مسیحیت در خارج از کشور به خاک سپرده شد.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar