söndag 28 augusti 2016

جایزه بین‌المللی کاریکاتور برای پناهجوی ایرانی بازداشتی

جایزه بین‌المللی کاریکاتور برای پناهجوی ایرانی بازداشتی

  • 1 ساعت پیش
Image captionکاریکاتوری که علی از خودش کشیده است. او این تصویر را در اختیار رویترز قرار داده است
یک پناهجوی ایرانی که در جزیره پاپوآ گینه‌نو در بازداشت به‌سر می‌برد٬ برای کاریکاتورهایی که از دوران بازداشتش کشیده٬ جایزه معتبری به دست آورده است.
این پناهجو که علی نام دارد و با عنوان "ایتن فیش" یا "ماهی خورده شده" کارهایش را امضا می‌کند از "شبکه بین‌المللی حقوق کاریکاتوریست‌ها" جایزه شجاعت گرفته است.
علی در یکی از اردوگاه‌های بسته زندگی می‌کند. دولت استرالیا این اردوگاه‌ها را برای نگهداری پناهجویانی تاسیس کرده که خود را غیرقانونی از راه دریا به استرالیا می‌رسانند.
او که سه سال است در جزیره مانوس٬ متعلق به پاپوآ در بازداشت به‌سر می‌برد٬ زندگی در این بازداشتگاه را با کاریکاتورهایش به تصویر کشیده است.
کپی رایت تصویر
Image caption'چطوری به آزادی می‌رسم؟' 'من بهت نشون می‌دم' آزادی رویای کوچکی بیش نیست
جوئل پت٬ شبکه بین‌المللی حقوق کاریکاتوریست‌ها درباره این پناهجوی ۲۵ ساله گفت: "ایتن فیش موفق شده با مجموعه‌ای از کاریکاتورهایش سواستفاده‌های غیرقابل‌ذکر نگهبانان و مسئولان اردوگاه را مستند کند."
"او برای انتشار این کاریکاتورها کتک خورده٬ از غذا محروم شده و حتی بدتر مورد رفتارهای تحقیرآمیز نگهبانان قرار گرفته است."
این جایزه عموما به کاریکاتوریست‌هایی داده می‌شود که در پی انتشار آثارشان بازداشت یا ناپدید شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری رویترز علی دارای مشکلات روانی از جمله اختلال وسواس فکری- عملی و اضطراب پس از ضایعه روانی است و دچار حملات عصبی می‌شود.
در پی انتشار کارهای "ایتن فیش" تعدادی از کاریکاتوریست‌های جهان با کشیدن کاریکاتور خواهان آزادی او شده‌اند.
طبق قوانینی که استرالیا برای مقابله با مهاجرت غیرقانونی به اجرا گذاشته کسانی که با قایق خود را به سواحل این کشور برسانند تا پایان رسیدگی به درخواست پناهندگی به اردوگاه‌های واقع در جزیره مانوس، متعلق به پاپوآ گینه نو یا جزیره ناروئو در اقیانوس آرام منتقل می‌شوند.
کپی رایت تصویررویترز
Image captionانتقال پناهجویان به اردوگاه‌های خارج از خاک استرالیا و وضعیت آنان در این اردوگاه‌ها مورد انتقاد نهادهای مدافع حقوق بشر در داخل و خارج استرالیا بوده است
حتی در صورت پذیرفته شدن درخواست این افراد هم به آنان اجازه سکونت در خاک استرالیا داده نمی‌شود بلکه آنان به "کشورهای امن" دیگری انتقال خواهند یافت.
انتقال پناهجویان به اردوگاه‌های خارج از خاک استرالیا و وضعیت آنان در این اردوگاه‌ها مورد انتقاد نهادهای مدافع حقوق بشر در داخل و خارج استرالیا بوده است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar