söndag 21 augusti 2016

جلسه غیرعلنی مجلس ایران برای بررسی قراردادهای نفتی جدید

جلسه غیرعلنی مجلس ایران برای بررسی قراردادهای نفتی جدید

  • 4 ساعت پیش
کپی رایت تصویرشانا
Image captionعکس مربوط به نطق آقای زنگنه در جلسات قبلی مجلس است
نشست غیرعلنی مجلس ایران برای بررسی ایرادهایی که نمایندگان به قراردادهای جدید نفتی گرفته‌اند با حضور وزیر نفت برگزار شد.
بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رییسه مجلس ایران در پایان، نشست مجلس را "سنگین" توصیف کرده است. خبرگزاری فارس نوشته در این جلسه غیرعلنی نمایندگان انتقادهای تندی را مطرح کرده‌اند.
به گفته آقای نعمتی در جلسه امروز، ۳۱ مرداد، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت تاکید کرده است که ایرادهای ۱۵گانه درباره نحوه مالکیت مخازن، انتقال فناوری، مسائل حاکمیتی و ... رفع شده است.
اما جواد کریمی قدوسی، از منتقدان جدی قراردادهای نفتی، گفته "بر اساس مستنداتی که تعدادی از نمایندگان آماده و توزیع کردند از ۱۵ ایرادی که دفتر رهبر ایران به الگوهای نفتی گرفته، ۲ بند به‌طور کامل و ۲ بند به‌طور ناقصل اجرا شده و ۱۱ بند اجرا نشده است."
حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مجلس با استناد به سخنان مخالفان گفته است "متن انگلیسی قراردادهای جدید نفتی ۱۳۱ صفحه است، اما فقط ۴ صفحه از آن به هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین ارسال شده است و از سوی دیگر هیات مدیره شرکت ملی نفت نیز حاضر نشدند الگوی جدید قراردادهای نفتی را بپذیرند و مدیران این شرکت روز گذشته اطلاعیه‌هایی را در این باره صادر کردند."
بر اساس صحبت‌های علی لاریجانی، رییس مجلس، نتیجه جلسه امروز آن است که انتقادهای نمایندگان در گزارشی به دولت منتقل شود. او اشاره‌ای نکرده است که قدم بعدی مجلس در این زمینه چه خواهد بود.
یحیی کمالی‌پور از نمایندگان مجلس گفته اگر این ۱۱ ماده باقی‌مانده اصلاح نشود، مجلس با قراردادهای نفتی مخالفت خواهد کرد در صورتی که دیروز نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس گفته بود به هرحال قرار نیست طرح جدیدی در این‌باره در مجلس ارائه شود.

'مردم نامحرم نیستند'

پیش از برگزاری جلسه امروز، شماری از نمایندگان مجلس از جمله عبدالرضا مصری، خواستار تشکیل جلسه علنی مجلس درباره قراردادهای نفتی شده بودند با این استدلال که "مردم نامحرم نیستند".
به گزارش خبرگزاری فارس امروز در ابتدای جلسه برای علنی یا غیرعلنی بودن جلسه رای‌گیری شد و نمایندگان به برگزاری غیرعلنی آن رای داده‌اند.
الگوی جدید قراردادهای نفتی که بر اساس آن قرارداد با شرکت‌های خارجی امضا می‌شود، از ایرادهای اصلی نمایندگان مجلس است. بیشتر اینجا بخوانید.

الگوی جدید قراردادهای نفتی

  • شرکت خارجی برای ۲۰ تا ۲۵ سال در محصول شریک است
  • از محل فروش نفت و گاز آن سهم دارد
  • باید شریک ایرانی داشته باشد
  • و فناوری و دانش خود را به شرکت ایرانی منتقل کند

ایرادهای اصلی منتقدان

  • شریک شدن شرکت خارجی در فروش محصول میدان "مغایر قانون اساسی" است
  • تضمینی وجود ندارد شرکت خارجی فناوری و اطلاعات خود را منتقل کند
بر اساس الگوی جدید به نام آی‌پی‌سی، قرار است کشف و توسعه ۵۰ میدان نفت و گاز به شرکت‌های خارجی داده شود.
در پی انتقادهای گسترده به این قراردادها، رهبر ایران پیش‎‌تر درباره آنها تذکر داده بود که پس از آن دولت می‌گوید بارها الگوی قرادادها را اصلاح کرده است.
در قراردادهای قبلی که به بیع متقابل معروف بود شرکت خارجی میدان نفتی و گازی را توسعه می‌داد، و در نهایت بعد از دریافت سود و کسر هزینه‌ها میدان به ایران تحویل داده می‌شد. در الگوی جدید قراردادها، شرکت‌های خارجی در محصول شریک هستند.
دولت و مدافعان الگوی تازه قراردادهای نفتی می‌گویند با وضع موجود بازار و کاهش شدید قیمت نفت راه دیگری برای جذب سرمایه‌گذار خارجی وجود ندارد.
خبرنگار پارلمانی ایسنا می‌گوید درباره این‌که مجلس از صحبت‌های وزیر نفت قانع شده‌ یا نه رای‌گیری نشده اما "از آنچه نمایندگان می‌گویند، به نظر می‌رسد زنگنه توانسته باشد ابهامات نمایندگان را تا حد زیادی برطرف کند."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar