söndag 28 augusti 2016

اعدام‌های ۶۷؛ 'بیست نماینده خواهان برکناری علی مطهری از نایب رئیسی مجلس شدند'

اعدام‌های ۶۷؛ 'بیست نماینده خواهان برکناری علی مطهری از نایب رئیسی مجلس شدند'

  • 1 ساعت پیش
کپی رایت تصویر
Image captionعلی مطهری در دهمین دوره مجلس به عنوان نایب رئیس انتخاب شد
به گزارش خبرگزاری‌های ایران دست کم ۲۰ نماینده مجلس در نامه‌ای به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، خواهان برکناری علی مطهری از نایب رئیسی مجلس به دلیل موضع‌گیری او در قبال اعدام‌های سال ۱۳۶۷ شدند.
در جلسه علنی مجلس هم چند نماینده به نامه‌ انتقادی علی مطهری، نایب رئیس مجلس به وزیر دادگستری در ارتباط با اعدام‌های سال ۱۳۶۷ اعتراض کردند و شعار "مرگ بر منافق" سر دادند.
محسن کوهکن، یکی از معترضان، در تذکری قانونی از آقای مطهری خواست به عنوان نایب رئیس مجلس از "هر گونه نطق یا نامه‌ای که زیبنده اعضای هیئت رئیسه نیست"، خودداری کند.
علی مطهری دیروز شنبه ۶ شهریور در نامه‌ای به مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری دولت فعلی و عضو هیئت چهار نفره اعدام‌های سال ۱۳۶۷، با اشاره به فایل صوتی که به تازگی از آیت‌الله حسینعلی منتظری درباره این اعدام‌ها منتشر شده، "کتمان خطاهای احتمالی" را نادرست خوانده و خواستار توضیح آقای پورمحمدی شد.
+ بیشتر بخوانید: مطهری خواستار توضیح پورمحمدی درباره اعدام‌های سال ۶۷ شد
آقای کوهکن در اعتراض به نامه آقای مطهری به مصطفی پورمحمدی، از "زیر سوال بردن امام" ابراز نگرانی کرده و گفته است " زیبنده هیأت رئیسه نیست که نامه بنویسد و یا مطلبی بگوید که خوراک تبلیغاتی برای بیگانگان درست کند".
آقای مطهری در پاسخ به این انتقاد گفته است که نایب رئیسی مجلس "هیچ ربطی به این ندارد که حرف حق را نزنیم".
او تصریح کرده که هدفش از نامه به آقای پورمحمدی حمایت از مجاهدین خلق نبوده "بلکه بحث درباره نحوه اجرای حکم امام بود که اگر کوتاهی هایی صورت گرفته عاملان بیایند و توضیح دهند".
+ بشنوید: در جلسه آیت‌الله منتظری چه گذشت؟
در فایل صوتی منتشر شده از آقای منتظری، قائم مقام وقت رهبر ایران، او در حضور اعضای هیئت چهارنفره به شدت از اعدام‌ مجاهدین و اعضای گروه‌های چپگرا در زندان که با حکم آیت‌الله خمینی انجام شد، انتقاد می‌کند و آن را خلاف شرع می‌خواند.
به دنبال صدور فرمان آیت‌الله خمینی در سال ۱۳۶۷، جمع زیادی از اعضای سازمان مجاهدین و همین‌طور گروه‌های چپگرا که در زندان بودند اعدام شدند. در کتاب خاطرات آیت‌الله منتظری آمده است که بعد از صدور آن فرمان، بین ۲۸۰۰ تا ۳۸۰۰ نفر از زندانیان اعدام شدند.
انتشار فایل صوتی آقای منتظری واکنش‌های زیادی به همراه داشته و باعث بحث و گفت‌وگوی دوباره درباره ماجرای این اعدام‌ها شده که با ابهامات زیادی همراه بوده است.
بیشتر بخوانید: انتقاد خبرگان از فایل صوتی اعدام‌ها: تصمیم آیت‌الله خمینی 'درست' و 'دوراندیشانه' بود

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar