Taheri-MohamadAli
تقاطع: بیش از یک ماه پس از انتشار اخبار ضد و نقیض در خصوص صدور حکم اعدام برای محمدعلی طاهری، بنیان‌گذار “عرفان حلقه”، قوه قضاییه جمهوری اسلامی، ابلاغ چنین حکمی به وکیل وی را تایید کرد.
خبرگزاری “میزان” متعلق به قوه قضاییه، روز چهارشنبه (۷ مرداد-۲۹ جولای) به نقل از یک منبع آگاه در این قوه نوشت که وکیل آقای طاهری «مدت قانونی جهت اعتراض یا تجدیدنظر خواهی» به حکم اعدام موکلش را خواهد داشت.
این خبرگزاری از محمدعلی طاهری با عنوان «سرکرده فرقه انحرافی حلقه یا عرفان کیهانی» یاد کرده است.
خبر صدور اعدام برای این زندانی عقیدتی، نخستین بار در روز ۳۰ خرداد (۲۰ ژوئن) توسط خبرگزاری “تسنیم” وابسته به سپاه پاسداران منتشر شد. این خبرگزاری به نقل از محمود علی‌زاده‌ طباطبایی، یکی از دو وکیل آقای طاهری نوشته بود که شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران که ریاست آن را قاضی محمد مقیسه‌ای بر عهده دارد، حکم اعدام موکلش را به اتهام “افساد فی‌الارض” صادر کرده است.
این خبر با وجود انتشار گسترده‌، در همان روز توسط خبرگزاری قوه قضاییه تکذیب شد.
محمدعلی طاهری روز ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت شد و پس از ماه‌ها بازجویی که با پخش اعترافات تلویزیونی وی همراه بود، از سوی دادگاه انقلاب به‌ مجموعه اتهامات “توهین به مقدسات”، “مداخله غیرقانونی در امور پزشکی و درمان بیماران”، “ارتکاب فعل حرام و ارتباط نامشروع از طریق لمس نامحرم”، “استفاده غیرمجاز از عناوین علمی” و “انتشار آثار ضالّه”، به ۵ سال حبس، پرداخت ۹۰۰ میلیون تومان جزای نقدی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم گردید.
دادگاه در آن زمان، نسبت به اتهام “افساد فی‌الارض” در پرونده نقص گرفت و پرونده را به دادسرا باز گرداند که پس از بررسی دوباره‌ی این مورد اتهامی در دادسرا، جلسه‌ی دادگاه برای رسیدگی به آن در روز نهم اردیبهشت‌ماه امسال برگزار شد.
آقای طاهری بیش از چهار سال گذشته را در سلول‌های انفرادی و بسته گذرانده و بارها در اعتراض به وضعیتش، دست به اعتصاب غذا زده است.
او در فروردین‌ماه ۹۲ نامه‌ای چهار صفحه‌ای را خطاب به احمد شهید، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در ایران به نگارش درآورد و در آن، جزییات فشارهای واردشده بر خود و خانوده‌اش را از زمان بازداشت در اردیبهشت ۱۳۹۰ فاش کرد.
هم‌چنین، بسیاری از اعضای “عرفان حلقه” (موسسه‌ای به ریاست محمدعلی طاهری که در زمینه‌ی “طب فرادرمانی” در ایران فعالیت می‌کند) طی سال‌های گذشته توسط دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی بازداشت و به حبس محکوم شدند و شماری از آن‌ها، هم‌اکنون، در حال سپری کردن دوران محکومیت خود